Nisse von Gårdbos kalender af Bent Haller

Oprettet: 01.12.2008 - 02:00

Bog: "Nisse von Gårdbos kalender" af Bent Haller

24 historier - en til hver dag i julemåneden - hvori Nisse von Gårdbo skal sørge for at både kristne og nordisk-hedenske traditioner angående julen holdes i hævd til glæde for børn, voksne og dyr.<

Bent Haller
1991
Høst

Bent Haller har med denne bog begået en skøn, julekalenderhistorie, der er særdeles velegnet til oplæsning og især vil egne sig til større børn og voksne.

I denne dejlige og hyggelige julefortælling, der med sine 24 afsnit fungerer som en julekalenderhistorie, får vi serveret et hav af alle slags juletraditioner.

Vi følger hovedpersonen Nisse von Gårdbo hver dag op til jul, hvor han med punktlig præcision giver sig i kast med de årligt tilbagevendende juleforberedelser. Interessant er det, at Bent Haller har valgt at medtage traditioner fra både den gamle nordiske mytologi såvel som fra den kristne tro. Det giver et spændende samspil.

Der er en fantastisk rytmik i sproget, der gør den i allerhøjeste grad velegnet til oplæsning, og personligt fik jeg ved gennemlæsning af historien lyst til at læse passager højt, selvom der rent faktisk ingen lyttere var!

Der er et strøg af eventyrmagi igennem bogen, og historien er bygget op med gentagelser i en nogenlunde fast struktur. Haller har virkelig leget med sproget, og bogen er fyldt med sproglige finurligheder, som får læseren og eventuelle lyttere til at trække på smilebåndet.

Af eksempler kan nævnes i afsnit 12, hvor nissen har været til julefrokost: ”Det var den 12. december, og efter det muntre julemåltid var Nisse von Gårdbo det man almindeligvis kalder: forfærdelig forædt, betænkelig beskænket og sørens svimmel.”

Ligeledes er der en lille morsom episode i kapitel 22 -  gårdkatten har født killinger på Nisse von Gårdbo’s mave og følgende replikskifte finder sted: ”- Det er lidt upraktisk, sagde han. – Kunne du ikke have fundet dig et andet sted? – Mjav, sagde missen, det kunne betyde hvad som helst, så det svarede Nisse ikke på”. Og sådanne små passager er der mange af historien igennem.

Men netop fordi fortællingen er skrevet på denne måde, hvor sproget og dets mangfoldighed og raffinement er i højsædet, vil jeg mene, at historien vil give størst glæde og forståelse blandt voksne og de lidt større børn.

Til gengæld får man fuld valuta for pengene, hvis man vælger denne skønne julefortælling. Jeg kan kun anbefale den, når tiden for lidt julestemning trænger på.

Førsteudgaven fra 1991 har nogle dejlige illustrationer af Ole Bidstrup, der understøtter teksten rigtig godt.