New York af Edward Rutherfurd

Oprettet: 26.09.2011 - 11:08

Bog: "New York" af Edward Rutherfurd

New Yorks historie fra byens fødsel i 1600-tallet og frem til i dag beskrevet gennem historiske begivenheder og fiktive personer

Edward Rutherfurd
Birgitte Brix
Turbulenz

911 sider tætpakket faktion om byen New Yorks fødsel og liv er spændende og samtidig vældig informativ læsning!

Edward Rutherfurd er kendt for sine seriøst monstrøse murstensromaner, blandt andet har han før haft hele Englands historie under behandling i romanen 'Sarum'. Denne gang drejer det sig om den skønne storby, New York. Den indledes med den bølgende magtkamp mellem hollændere og englændere, da byen omkring 1664 bare er en mindre handelsstation og skiftevist hedder New Amsterdam og New York. Derfra ledes man frem til nutiden med punktnedslag i vigtige begivenheder, såsom den amerikanske borgerkrig, børskrak, Vietnamkrigen og selvfølgelig 9/11, angrebet på World Trade Center.

Pga. det store tidsmæssige spænd i forfatterens tidligere bøger, fandt jeg dem lettere overfladiske og lidt svære at fordybe sig i; når en historie begyndte at fænge, så var det (lidt for) hurtigt videre til næste tidsalder. 'New York' spænder over færre år, og jeg synes, den har rigtig fine kvaliteter (også i persontegningen), der gør at man lærer personerne at kende og er klar til at slippe dem, når forfatteren fortsætter videre i historien. Derfor kan den sagtens bruges som alternativ til en gængs slægtsroman.

Med hensyn til det historiske, så skal det nævnes at det mestendels er fiktive personer placeret i en faktuel historisk ramme – såkaldt faktion. Forfatteren har dog forsøgt, at bringe personlighederne så tæt på virkeligheden som muligt, blandt andet ved brug af samtidens virkelige navne.

Forsiden med Empire State Building i blålige nuancer og titlen 'New York' i en lidt kold og upersonlig skrifttype henvender sig på ingen måde til de læsere jeg ville formidle bogen til. Her tænker jeg primært på læsere af slægtsromaner men også læsere der har nydt 'Jordens søjler', 'Havets Katedral', 'Kvinden der husker', 'Hulebjørnens klan' m.fl.