Nefertiti - Dødebogen af Nick Drake

Oprettet: 26.03.2007 - 18:06

Bog: "Nefertiti - dødebogen" af Nick Drake

Da dronning Nefertiti forsvinder sporløst, ti dage før indvielsen af den nyanlagte hovedstad, sender farao Akhenaten bud efter politimanden Rai Rahotep, som får til opgave at løse mysteriet om dron

Nick Drake
Henrik Enemark Sørensen
Aschehoug

Historisk spændende krimi, der giver sit bud på, hvad der overgik Egyptens smukkeste kvinde Nefertiti, og hvorfor hun forsvandt midt i sin storhedstid.

Krimien fører os tilbage i Egyptens historie, og vi lander midt i Akhenaton og Nefertitis regeringstid.

De har afskaffet og forbudt Egyptens tidligere religion for at skabe deres egen, hvor Aton – solen – er den nye gud, og de er gudens forlængede arm på jorden.

De har midt i ørkenen skabt byen Akhetaton, og de står overfor indvielsen af denne by, da Nefertiti pludselig forsvinder, og det viser sig, at ikke alt er, hvad det syner. Ikke alle er glade for regentparrets afskaffelse af den gamle religion, og politisk og religiøs oprør findes i det skjulte overalt.

For at finde Nefertiti og løse gåden indkaldes den unge politimand Rai Rahotep fra Theben. Han er nytænkende indenfor politiet, men politisk tænkende er han ikke. Og denne forsvindingssag viser hurtigt, at politiske evner er et stort plus.

Rai skal hele tiden overveje, hvem der er på hans side, hvem han kan stole på, hvilket kun afsløres meget langsomt. For Rai er det dog ikke kun hans ønske om at løse sagen, og vise sig som en lovende politimand, der er på spil. Klarer han ikke at løse sagen inden 10 dage, er det ikke kun hans eget liv, der står på spil. Hans families liv og videre skæbne i dødelivet er endnu en god grund til at finde Nefertiti.

Det er en usandsynligt spændende krimi, og den er fremført og vinkelt på en måde, jeg ikke før har set. Den gør sig meget i at beskrive historien set fra Rais synsvinkel, og som læser kommer man derved med ind i hans hoved. Det virker på sin vis godt, men desværre synes jeg indimellem, det bliver en smule unuanceret i forhold til romanens andre væsentlige personer.

Men selv med denne lille krølle, så er det en god krimi, der viser os glimt fra en vigtig periode i Egyptens historie.

Oversat af Henrik Enemark Sørensen. Aschehoug, 2007. 382 sider.