Nedkøling af Arnaldur Indriðason

Oprettet: 16.05.2011 - 10:33

Bog: "Nedkøling" af Arnaldur Indriðason

Krimi - En kvinde bliver fundet hængt i sit sommerhus - Gerningsstedet efterlader ingen tvivl om, at det er andet end selvmord - Men en veninde er ikke så sikker og henvender sig til komm

Arnaldur Indriðason
Kim Lembek
Rosinante

Fremragende krimi hvor Islands natur og menneskets forhold til den spiller hovedrollen.

’Nedkøling’ er sjette og seneste del af Arnaldur Indriðasons serie om kommissær Erlendur på dansk.

Ganske som i de øvrige bøger i serien spiller den barske islandske natur og det, naturen gør ved mennesket en fremtrædende rolle.

En ung kvinde findes død i et afsides liggende sommerhus. Selvmord ved hængning lyder den umiddelbare forklaring. Kvinden havde haft svært ved at komme sig efter moderens død og led af depressioner. Kommissær Erlendur finder dog anledning til at dykke længere ned i kvindens historie og fortid.

Sideløbende hermed efterforsker Erlendur to ældre sager om forsvundne personer, hvor nye oplysninger forbinder de to sager og giver Erlendur nyt håb om endelig at kunne indfri en døende mands sidste ønske.

Erlendurs interesse for disse forsvundne og ikke fundne personer skyldes en personlig tragedie i barndommen. I ’Nedkøling’ konfronteres læseren med flere deltaljerede oplysninger om Erlendurs forsvundne lillebror, der omkom under en snestorm på fjeldet. Kommissær Erlendurs datter Eva lærer her grunden til faderens dystre og indadvendte væsen side at kende – og dermed opstår en lille flig af forståelse for faderens mislykkede ægteskab og ditto forhold til sine børn.

Arnaldur Indriðason skriver ganske enkelt fremragende og spændende kriminalromaner, hvor både plot og underholdningsværdi er helt i top. Hertil kommer Erlendurs egen livshistorie og kamp – en gennemgående fortælling i serien, som forklarer og underbygger kommissærens vedholdenhed og selvvalgte ensomhed.

Når det er sagt, kan nye læsere af Arnaldur Indriðason kan sagtens begynde med ’Nedkøling’.