12 apr.10

Kommentarer

1 kommentar
Afjens carstensen
ons, 14/04/2010 - 00:36

Det har været en udsøgt fornøjelse, at læse Neden Under.Det er barsk og realistisk hverdagsliv fra provinsen, men historien kunne foregår hvorsomhelst.
Den røde tråd i og omkring personskildringerne er deres afhængighed af diverse stemningsændrende stoffer - lige fra kager, til spiritus og drugs.Der er livskriser,flugtmekanismer og grotesk åndeligt dagdrømmeri i romanen, men det bliver aldrig intetsigende eller kedelig læsning.Romanen hænger rigtigt godt sammen.Forfatteren bidrager med situationsbeskrivelser og dialoger der har et barskt humoristisk og bredt anlagt sigte på denne lille gruppe mennesker som befolker romanen.
Jeg synes Mikael Josephsen besidder den samme sikkerhed i dialogen og i de grotesk morsomme beskrivelser som en Erling Jepsen.
Forfatteren fanger fint sine figurer's specifikke tilhørsforhold i samfundet.Vi har de laveste segmenter i kælderen op til Middelklasse-psykologen på øverste etage.Fiktionen,som det jo er, ligger meget tæt op af en hverdagsrealisme,et slags kammerspil i provinsen, en realisme som nærmer sig en dansk udgave af det amerikanerne måske ville kalde >dirty realisme<.
Jeg var godt underholdt og fik også lidt at tænke over. Kan kun anbefales.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer