Ned i akvariet og op igen af Rachel Trezise

Oprettet: 25.08.2008 - 12:06

Bog: "Ned i akvariet og op igen" af Rachel Trezise

Modent og satirisk fortæller 17-årige Rebecca om barndom og ungdom i et fattigt minedistrikt i Wales. Om omsorgssvigt, incest og ensomhed.

Rachel Trezise
Aronsen

Walisiske Rachel Trezise fortæller usentimentalt om livet som offer for overgreb og svigt gennem en hel barn- og ungdom.

Rachel bor i Wales. Far husker hun ikke meget til, han skred, da hun var helt lille. Rachels mor er glad for flasken, arbejder på værtshus og drikker sig ofte fra sans og samling. Rachel er en begavet lille pige, der prøver at leve sit eget liv. Det lykkes ikke helt. Mor har fået en kæreste, som viser sig også at kunne lide små piger.
Helt usentimentalt fortæller Rachel om livet på bunden. Hun voldtages gennem flere år af moderens nye mand, der drikkes massivt i hjemmet. Hun begynder tidligt at dyrke ligegyldig og forrået sex, og stofmisbrug og fattigdom er synonymt med hendes barn- og ungdom.

The Rhondda Valley i Wales, hvor Rachel bor, er berygtet for at være et mistrøstigt og belastet område. Og indrømmet, der er ikke meget positivt at fortælle om.

Men på mirakuløs vis lykkes det Rachel at begynde at skrive. Hun skriver …’Jeg nåede bunden og vendte om, fordi der ikke var andet at gøre. Der er stadig et stykke vej til toppen’… - og senere ’Jeg er ikke blevet lykkelig, jeg er kun blevet optimistisk’.

Rachel Trezise udkommer her for anden gang på dansk. Debutromanen ’Æblesmag’ har fået megen omtale i sit hjemland, og Trezise har bl.a. fået Thomas Dylan prisen, som gives til unge lovende forfattere.
En lille chokerende og autentisk bog, så sørgelig og brutal.

Oversat fra engelsk af Morten Visby efter 'In and Out of the Goldfish Bowl'. Aronsen, 2008. 197 sider.