Navnet på ruden af Judith Lennox

Oprettet: 24.03.2003 - 09:00

Bog: "Navnet på ruden" af Judith Lennox

Familierne Chancellor og Temperley er venner og naboer ude på landet i Sydengland. Deres skæbner er vævet ind i hinanden og følges i gode og onde tider i årene efter 2. verdenskrigs afslutning

Judith Lennox
2002
Cicero

Lennox har skrevet en dejlig lang roman, der foregår i England mellem 1946 og 1953. Historiens omdrejningspunkt er to nabofamilier, Chancellor og Temperley, og vi følger fire unge mennesker, der har været kammerater hele livet. Brødrene Will og Jack Chancellor og søskendeparret Julia og Marius Temperley.

På første side møder vi den 17-årige Topaz. Hun er på vej til Dorset for første gang i 7 år for at besøge sine fætre Jack og Will, i hvis hjem hun har holdt sin barndoms ferier. Men krigen, hvori Jack har deltaget, har forandret mange ting, og Topaz genfinder ikke sin barndoms idyl. Herfra går handlingen over stok og sten. Kærlighedsforviklinger, sortbørshandel, skeletter i skabene, engelske klasseskel, bitterhed og ondskab, gullaschbaroner – bogen har det hele.

Den har også hele mennesker, fulde af fejl og mangler, men just derfor genkendelige. Der er både børn født udenfor ægteskab og dygtige selverhvervende kvinder, kort sagt: det er helt almindelige mennesker, Lennox skriver om.

Hun skriver i den velkendte Pilcher - Wesley - Howard - Huth stil, og hun gør det godt. Topaz ender som en voksen kvinde, der kan forsørge sig selv, meget godt endda, og hendes udvikling er spændende at følge. Hun vil nødig ende som sin lettere derangerede alkoholiserede mor, der stort set kun tænker på sig selv og holder et hof af ældre herrer, der nok må give gaver og opmærksomhed, men så heller ikke mere - hvilket måske kan være grunden til, at de udskiftes med stor hast!
Det er altid dejligt med nye forfattere til ovennævnte remse – og især af Lennox' format.

Oversat af Lone Pedersen. Cicero, 2002. 431 sider. Kr 349,-