Naturlige mangler af Thomas Pynchon

Oprettet: 18.10.2010 - 14:48

Bog: "Naturlige mangler" af Thomas Pynchon

Krimi - Privatdetektiven Doc Sportello kommer på sporet af et mystisk konsortium, da en gammel flamme beder om hjælp til at finde sin forsvundne kæreste - Gåden danner rammen om Docs stem

Thomas Pynchon
Claus Bech
Tiderne Skifter

Herlig humoristisk noir-krimi fra kultforfatteren Thomas Pynchon

Amerikaneren Thomas Pynchon er, ud over sine bøger, mest kendt for at være ukendt.

Forstået på den måde at han ikke lader sig interviewe ej heller fotografere. Han skyr al offentlighed. På knap 50 år har Pynchon skrevet otte bøger, hvoraf den sidste ’Inherent vice’ nu er kommet på dansk med titlen ’Naturlige mangler’.

En ny bog fra Thomas Pynchons hånd er altid en begivenhed, ikke mindst på baggrund af tidligere bøger fx ’Gravity’s Rainbow’ og ’Mason & Dixon’ er forventningerne store.

’Naturlige mangler’ foregår i det sydlige Californien. Året er 1970 og de største hippiedrømme er så småt med at dø ud efter de frygtelige Manson-mord og i skyggen af Vietnam-krigen.

Doc Sportello er privatdetektiven, der arbejder mindst muligt for at kunne slappe af mest muligt.

En tidligere kæreste Shasta opsøger Doc. Hun er bange for at nogen er ude efter hendes nye kæreste, en hovedrig ejendomsspekulant. Shasta og kæresten forsvinder ud i den blå luft, hvilket giver Doc mere arbejde end han egentlig ønsker. Samtidig med de sædvanlige problemer med politiet i Los Angeles, vikles vores sandalbærende og potrygende detektiv ind i et net af alternative og kriminelle miljøer i Californien og Las Vegas.

Thomas Pynchon’s ’Naturlige mangler’ er en rutsjebanetur af de helt sjove, en skønsom blanding af kriminalromanens elementer og popkulturens overfladiskhed.

’Naturlige mangler’ kan læses som en sær hyldest til genrens mestre Dashiell Hammett og Raymond Chandler. Thomas Pynchon har skrevet en rigtig ”fed” bog.