Nattens søster af Unni Lindell

Oprettet: 12.01.2004 - 09:00

Bog: "Nattens søster" af Unni Lindell

Kriminalroman. Under efterforskningen af mordet på en ældre dame bliver kriminalkommissær Cato Isaksen klar over, at der må være en forbindelse til hendes forsvundne barnebarn

Unni Lindell
2003

Lån bogen på

En ældre kvinde skydes ned en aften uden for sit hus. Samtidig har hendes barnebarn været forsvundet i 2 måneder. Det bliver en svær nød at knække for Cato Isaksen.

Politiet sætter straks alt ind på at finde kvindens morder, men hun havde ingen fjender og delte hus med sin søn. Hun var meget optaget af kronprinsens bryllup og var med i en lille klub om kongelige. Men det er kun ældre kvinder, som er medlemmer af denne klub, så selvom den ene kvinde i klubben har en blakket fortid, er der intet motiv til drabet. Cato begynder at efterforske afdødes familie og opdager derved, at hendes barnebarn Katrine har været forsvundet i to måneder. Cato mistænker hendes stedfar i den sag, men må snart sande, at han ikke er indblandet.

Månederne går, og Cato sættes til at opklare andre sager, men kan ikke lade sagen om Katrine og hendes mormor ligge. Ved et tilfælde kommer han i kontakt med en kvinde, som kan hjælpe. Derefter kommer opklaringen af sig selv.

"Nattens søster" er den femte roman i rækken om Cato Isaksen og hans kolleger. Cato har det ikke lettere end tidligere, for der er stadig de halvstore børn samt konen at tage hensyn til. Hun vil ikke tilgive, at Cato forlod hende og børnene, på trods af at han er kommet tilbage. Og så er der sønnen Georg, som Cato har sammen med Sigrid. Sigrid og hendes mand besøger stadig Catos mor, og hun behandler dem som sin familie, hvilket Cato ikke bryder sig om.

Det er et dejligt gensyn med Cato og kollegerne. Der er en norsk ensomhed/melankoli over Cato, som fascinerer. Samtidig er der i periferien et lille gensyn med det norske kronprinsebryllup, som optog Norge meget.

Oversat af Ellen Boen. Lindhardt og Ringhof, 2003. 365 sider. Kr. 329,-