24 aug.09

Kommentarer

1 kommentar
AfKim Juul
tir, 01/09/2009 - 10:08

"Natten er lige begyndt" vinder på sit opgør med dogmerne - der er de gode og de onde, men ingen er gennemført hverken det ene eller det andet - de gode er ihvertfald ikke kun gennemført gode, og det gør den velkomponerede roman interessant.
Dialogerne er indimellem lidt stive, og konstruerede til lejlighederne, f. eks. er der passager, hvor personerne siger ting, man ved, de må have sagt før, eller der lægges informationer ind i dialogerne, som gør at sætningerne mister deres troværdighed og spændstighed. Det er dog ikke hele tiden, og når det er sagt, vinder romanen på, at den er både meget velkomponeret og begavet.
Skildringen af hvordan den naive idealisme kan misbruges eller i bedste fald er ligegyldig er tankevækkende - også i en tid hvor vores idealisme i højere grad kommer til udtryk igennem vores kamp for demokrati med soldater i Afghanistan end ved massiv græsrodsstøtte til sydamerikanske oprørsbevægelser. Bogen får ihvertfald mig til at spørge, om det ikke kommer ud på et? Uanset hvad vi støtter, er der nok nogle røvhuller, der får melet deres egen kage, mens de rene hjerter taber. Der er en desillusion i den her roman, som er både befriende og tankevækkende. Skal vi i virkeligheden undlade at støtte noget som helst og bare passe os selv? Sådan kan man godt vælge at læse bogen - men det er ikke det, der er intentionen, det er jeg sikker på - men den rummer en klar opfordring til at smide naiviteten på porten.
"Natten er lige begyndt" er med andre ord en begavet, relevant og spændende thriller.
Den kan på det varmeste anbefales.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer