Nærmeste pårørende af Elsebeth Egholm

Oprettet: 09.10.2006 - 12:06

Bog: "Nærmeste pårørende" af Elsebeth Egholm

Århus-journalisten Dicte Svendsen modtager en cd-rom med en film af en modbydelig halshugning Er muslimsk terror kommet til Danmark, eller er det noget personligt?

Elsebeth Egholm

Hæsblæsende og spændende krimi med den århusianske journalist Dicte Svendsen, som denne gang måske er kommet på sporet af en muslimsk terroraktion.

Den 44-årige århusianske journalist Dicte Svendsen har det med at falde over komplicerede sager. "Nærmeste pårørende" er den fjerde krimi med hende i hovedrollen, og som i de foregående bind spiller hun højt spil, når hun partout vil have sandheden frem i de spektakulære og voldsomme begivenheder, hun kommer tæt på.

Dicte modtager en cd-rom med en bestialsk henrettelse af en mand. Hendes fotografkæreste, Bo, finder ud af, at den foregår på Samsø, og eftersom Dicte har en uforklarlig og truende fornemmelse af, at sagen har noget med hendes egen fortid at gøre, kan hun ikke lade den ligge. Der er muligvis forbindelser til al-Qaeda, og selvom PET advarer hende, fortsætter hun ufortrødent og når da også i mål til sidst.

Inden da har Dicte været på en turbulent og opslidende rundrejse i sin egen traumatiske fortid, hvor hun blev gravid som 16-årig og udstødt af Jehovas Vidner. Barnet måtte hun bortadoptere, og det nager hende stadig. Hun opsøger barnefaderen og et kollektiv fra dengang, for der må næsten være en forbindelse til nutidens uhyggelige tildragelser.

"Nærmeste pårørende" er meget velskrevet og komponeret så elegant, at man faktisk næsten ikke kan lægge den fra sig. Hele tiden må man lige læse et kapitel mere i forsøg på at få sat tingene på plads, men i stedet tager handlingen en ny dramatisk udvikling, som man så også lige må prøve at forholde sig til… Der er mange tematikker i bogen, faktisk så mange og med så usandsynlige sammentræf, at troværdigheden ret beset sættes over styr. I flæng kan f.eks. nævnes muslimsk terror, integration, racisme, blandede forhold, incest, blodhævn og dødsstraf. Men det glemmer man ganske, mens handlingen går over stok og sten, og at bogen foregår i et velkendt dansk miljø, og at der inddrages faktiske aktuelle begivenheder, er blot en ekstra charme.

Elsebeth Egholm er uddannet journalist og har udgivet en række meget læste romaner. Krimierne om Dicte Svendsen kan læses uafhængigt af hinanden, men man får mest ud af dem ved at læse dem i kronologisk rækkefølge, for Dicte Svendsens privatliv spiller en mindst lige så stor rolle som selve plottet.

Gyldendal, 2006. 368 sider. Kr 275,-