Når jeg er hos dig af Linn Ullmann

Oprettet: 05.03.2002 - 13:40

Bog: "Når jeg er hos dig" af Linn Ullmann

Stellas gådefulde død ved fald fra et tag i Oslo giver en række forskellige fortællere - vidnerne, efterforskeren, manden og datteren - mulighed for at bidrage til et billede af hende

Linn Ullmann
2002

På kanten af taget på en nietagers ejendom i Oslo danser en mand og en kvinde.

Pludselig styrter kvinden, Stella, ud over kanten - og starter sit frie fald ned mod jorden. Sprang hun, snublede hun, blev hun skubbet?

Hvem er kvinden, der i sin røde og gule kjole falder og falder?
Mennesker omkring Stella giver hver deres bud. Der er Martin, manden fra taget, som var gift med Stella, Stellas datter fra et tidligere forhold, Axel, en gammel mand og ven af Stella, Corinne, ansat hos politiet i Oslo og 3 vidner, der alle har en forbindelse til Stellas fortid - og Stella selv.

Stella, 35 år og sygeplejerske, forelskede sig i Martin for 10 år siden, da han siddende på en avacadogrøn italiensk sofa lod sig hejse op med en kran direkte ind i hendes lejlighed. Sammen får de datteren Bi. Alex kender Stella fra sygehuset, hvor han var patient, og der opstod et specielt venskab mellem sygeplejersken og den sure, tvære mand, som har en stor forkærlighed for pariserhjul. Amanda fortæller lillesøsteren Bi, det tavse barn med de store øjne, eventyr om moderens fald gennem luften. Corinne kan mærke i sine tarme, om hun sidder over for en morder, men hvad var det, Stella ville fortælle Martin den nat?

Bogen er et indirekte portræt af en kvinde, som ejer mod og evne til hengivelse. Linn Ullmann har sin egen billedmættede måde at skrive på, hør denne sætning "...Oslo er en by hvor man enten ser ligefrem eller ned i jorden. Derfor sker der til stadighed ting i højden i Oslo, som ingen lægger mærke til".

I 1998 debuterede Linn Ullmann med romanen "Før du sover", som fik mange flotte anmeldelser, men jeg vil anbefale denne bog endnu varmere.

"Når jeg er hos dig" er en alvorlig fortælling med et eventyrligt præg - en filmisk læseroplevelse.

Lindhardt & Ringhof, 2002. På dansk ved Annelise Ebbe. 223 sider. Kr 249,-.