Når cypressen blomstrer - et portræt af Vivi Flindt af Hanne Brandt

Oprettet: 03.05.2004 - 08:00

Bog: "Når cypressen blomstrer" af Hanne Brandt

I en række samtaler med forfatteren fortæller Vivi Flindt (f. 1943) om sin karriere på Det Kgl.

Hanne Brandt
2001

Dette er en dejlig biografi. Den omhandler mest privatpersonen Vivi Flindt, hendes brud med Flemming Flindt, hendes mand gennem 30 år, og kampen for at finde livet og glæden igen.

Anbefalet af bibliotekar Lida Wengel, Det nordjyske Landsbibliotek

Lån bogen på Bibliotek.dk

Vivi virker meget uselvstændig i forholdet til Flemming Flindt, ”Jeg turde ikke sige fra eller stille spørgsmål, før jeg var over 40.” Hun synes dog at være vokset og modnet en hel del.

Vivi var Flemmings redskab, og da hun ikke længere var aktiv som professionel danser, blev hun kasseret. ”Min forbrydelse var, at jeg ikke kunne standse the biological clock – ikke kunne stoppe tiden.”  Hun ”faldt” ned i et sort hul og skulle gennem hospitalsindlæggelse og selvmordsforsøg, før hun kunne komme op igen. ”…det havde altid ligget i luften at uden Flemming var jeg aldrig blevet til noget! Det havde jeg for så vidt selv accepteret….”. Han kunne ikke klare, at Vivi blev mere selvstændig,  ”… og jeg kan huske, han engang sagde, at det var lettere, da jeg bare altid var enig med ham!”

Hun har stadig følelser for ham, men har erkendt at hans kærlighed forsvandt. Hun vil ikke være bitter, og det synes jeg også, at hun undgår, i hvert tilfælde i bogen. Selvfølgelig har man ikke det bedste billede af Flemming Flindt efter endt læsning, men han bliver ikke svinet til eller skældt ud, og det er befriende!

Hun har en tendens til at romantisere tiden på balletskolen ”… der var ikke jalousi eller misundelse, for vi fik alle sammen chancen efterhånden. Jalousien kom først senere.”, den kom så, da hun var blevet gift med Flemming Flindt og han var balletmester på det kongelige teater, ”indimellem har jeg mærket misundelsen, men Flemming sagde bare: Det er da ikke underligt. Vi har succes, vi har et godt ægteskab og nogle dejlige unger – vi er bare for meget!” Igennem lang tid troede Vivi, at alt var godt, og det kom som et chok, da hun fandt ud af, at alt ikke var som det skulle være.

Jeg har altid været optaget af ballet og ballettens verden. Derfor er det fint med en dansk biografi af en stor dansk danserinde og spændende at høre om Rudolf Nureyev, Erik Bruhn, Henning Kronstam og andre store profiler inden for balletten.
Jeg synes, det er en god bog, der både vil være interessant for alle danseglade og også for dem, der gerne vil læse om kvinder. Første gang jeg læste ”Når cypressen blomstrer”, læste jeg ”Flemming Flindt – trin for trin” umiddelbart efter, og den kan absolut også anbefales!

Kvinfos biografi om Vivi Flindt

Lindhardt & Ringhof, 2001. 207 sider