Nådesløs af Dean R. Koontz

Oprettet: 20.12.2010 - 11:21

Bog: "Nådesløs" af Dean R. Koontz

Psykologisk thriller om succesforfatteren Cullen Greenwich, der får en enkelt ondskabsfuld anmeldelse og opsøger manden bag den - Det er starten på en nådesløs og voldelig menneskejagt, hvor a

Dean R. Koontz
Kim Langer
Cicero

Nådesløs god underholdning - Tag med på en nervepirrende flugt fra den uforfalskede ondskab – forklædt som … anmelder!

Forfatteren Cullen Greenwich har det rigtig godt. Han har gang i en god og lovende karriere som forfatter, han har en smuk og dejlig kone og en vidunderlig lille 6-årig søn. Alt kører for ham, lige indtil den dag hvor han får en dårlig anmeldelse af sin nyeste bog.

Anmelderen er den legendariske Shearman Waxx som er kendt for at give kritik til de fleste og ros til de få. Cullen opfordres til at ignorere anmelderens kritik, men nysgerrigheden driver ham imidlertid til at forsøge at få den mystiske anmelder at se. Mødet med Shearman Waxx viser sig at blive Cullens største fejl, idet han ikke bare er en nådesløs kritiker, men også en nådesløs morder. Pludselig er Cullen på flugt med kone, barn og hund – en flugt der handler om at overleve mødet med den mest ondskabsfulde, bestialske og uhyggelige anmelder verden endnu har set!

Personligt har jeg i en årrække holdt mig væk fra Koontz’ bøger, efter jeg som teenager slugte stort set alt hvad han havde skrevet. At læse ’Nådesløs’ var et kærkomment gensyn med en forfatter der sikkert altid vil besidde evnen til at få sine læsere helt op i det røde felt. Bogstavelig talt var bogen så spændende, at jeg flere gange fik hjertebanken og svedige håndflader, og med ’Nådesløs’ har Koontz fået denne læser tilbage i folden.

Dean Koontz og Stephen King har altid været litterært ”i familie” med hinanden. Deres romaner rummer den samme uhygge og lurende ondskab, men hvor Stephen King ofte leger med det overnaturlige, beskæftiger Koontz sig mere med ekstrem teknologi eller det ekstremt ondskabsfulde menneskesind.

Dean Koontz har siden 1969 været en yderst produktiv forfatter. Han har skrevet en mængde bøger, som alle er i den samme genre som er en slags blanding af spændings/gyserromaner og science fiction. Han er bosiddende i Californien, hvor han bor sammen med sin kone og sin hund.