Mundret af Mogens Nielsen

Oprettet: 20.12.2004 - 11:21

Bog: "Mundret" af Mogens Nielsen

Digte - om dig og mig og digteren, om Danmark og verden, om krig og fred og om alverdens andre emner

Mogens Nielsen
2004
Monida ; i kommission hos Underskoven

Lån bogen på

"Mundret" er mere end en digtsamling. Den er også en hyldest, en satire, et tidsbillede og en øjenåbner – en vibrerende spejling af danskheden og en generation på godt og ondt.

"Mundret" får en stribe verbale kokkehuer for sine specialiteter i både sprog og grafik! For en appetitlig mundret, det er, hvad Mogens Nielsens buffet af digte er.

"Mundret" er en verbal og grafisk himmerigsmundfuld, et tag-selv-bord af lyrisk styrke, fotokunst, tegning og spændende layout. Bogens omslag vidner om, at der er dækket op til en oplevelse af de usædvanlige. En hvid tallerken fuld af bogstaver står klar til læseren, og der er hensynsfuldt placeret både ske, kniv og gaffel ved siden af. 'Vær så god. Tag blot for dig af retterne', synes budskabet at være – og gør det endelig.

Begynder du nysgerrigt at udforske bogens sider, vil du snart opdage, at smagen er original og mundretten elegant krydret. Ikke med traditionelle julekrydderier som kanel, anis og allehånde, men med stærke farver og modige symboler som f.eks. Irma-pigen, Jesus og "henkogte minder skåret i skiver". Smuttede ord og mættede billeder. Pragtfuldt at mærke lidt brod og temperament i en juletid, hvor nisserne pusler, og træet står tændt.

Kan man hente energi og styrke i et ord og i et billede? Kan man bruge lyrikken til noget som helst i dag? Mogens Nielsens digtsamling går modigt ind og tager livtag på mange af de tematikker, vi i dag konstant må forholde os til. F.eks. skriver han: "Det er farligere at lege med ordene end med ilden!" Vi har ytringsfrihed i Danmark, men vi ved det godt alligevel: Ord er farlige!

Ordet er, præcis som ilden, en livskilde. Både ordet og ilden skal bruges, men ikke misbruges. Lyrikken kan hjælpe os med at skelne mellem de to afgørende størrelser. Lyrikken hjælper os til at se vores samtid og os selv dybt i øjnene.

En digtsamling som "Mundret" vækker ansvar, bevægelse og selvforståelse. Med dens modige og lækre layout får vi samtidig underholdning, berigelse og kultur. En kulinarisk oplevelse!

Bogen er trykt i fire farver. Grafik, typografi og billeder udgør tilsammen et festfyrværkeri af oplevelser, som bygger på en lang og farverig historie. En historie, som tager afsæt i fremtrædende europæiske digtere, forfattere og billedkunstnere som Guillaume Apollinaire, Marcel Broodthaers og 'vores egen' Emil Bønnelykke.

Monida, 2004. 56 sider. Kr. 145,-

Mogens Nielsen fortæller selv om den lange (og trange) vej frem til resultatet: "Mundret"