Muleum af Erlend Loe

Oprettet: 13.10.2008 - 12:06

Bog: "Muleum" af Erlend Loe

Julie mister sine forældre og bror i en flyulykke i Afrika, og det eneste, Julie selv ønsker, er at dø. Hun forsøger at begå selvmord, men det lykkes ikke.

Erlend Loe

Sørgmodig, men også på skæv vis munter roman om at være ung og miste sine kære og lysten til livet

Romanen 'Doppler', Erlend Loes danske gennembrud, handlede om en mand der gik fra verden. Loes nyeste roman 'Muleum', handler om en 18 årige pige som hele verden går fra.

Sådan oplever hun det i hvert fald.

18-årige Julie har mistet hele sin familie. Far, mor og bror er faldet ned med et fly i Afrika, og Julie føler sig, naturligt nok, aldeles fortabt. Det hjælper ikke stort, at hun har alt det alle andre til daglig går rundt og drømmer om: ungdom, skønhed og penge – mange penge. Hun har alligevel mest lyst til at dø.

Samfundets hjælpeprogram består af en psykiater ved navn Geir, eller Psykogeir som Julie kalder ham. Han er desværre ikke branchens skarpeste kniv, og Julie kan bilde ham hvad som helst ind – og det gør hun. Julie planlægger et spektakulært og grundigt selvmord, men ak, det mislykkes. Livet hænger godt fast i Julie, selv om hun kæmper i mod.

Julie opgiver at begå "aktivt selvmord". I stedet vælger hun at rejse verden rundt, med fly, for at opsøge mange farlige situationer og lande som muligt, for på den måde at komme af dage. Men det går ikke så godt… eller det gør det…eller… hun er i hvert fald i live længe nok til at skrive 'Muleum', der er hendes dagbog. Hvordan det ender skal jeg ikke afsløre her, men turen med Julie er både trist, grum sjov og underholdende.

Historien ville muligvis ikke have været til at hold ud, hvis ikke den var fortalt med Loes vanlige humor. Men den er bestemt til at holde ud. Hvis der findes noget der hedder omsorgsfuld humor, så er det det Erlend Loe praktiserer i denne dagbogsroman.

Oversat fra norsk af Susanne Vebel  efter 'Muleum '. Gyldendal, 2008. 240 sider.