Mrs. Hudson og åndernes forbandelse af Martin Davies

Oprettet: 29.03.2004 - 08:00

Bog: "Mrs. Hudson og åndernes forbandelse" af Martin Davies

Kriminalroman -  Sherlock Holmes er ikke hjemme, da en mystisk mand opsøger Baker Street 221 B - Husholdersken Mrs; Hudson og stuepigen Flottie må tage affære - og når hurtigt til sagens kerne om e

Martin Davies
2003
Cicero

Lån bogen på

Hvordan startede det egentlig? Hvor kom Mrs. Hudson fra? Læs denne charmerende beretning fra starten på Sherlock Holmes' og Mrs. Hudsons 'fælles karriere'.

Det er gjort før, bl.a. af forfatteren Laurie R. King, der skrev en historie om "hvad der mere skete med Sherlock Holmes". I hendes historier er Holmes nærmest gået på pension, da en ung pige slår pjalterne sammen med ham.

I Martin Davies' beretning er vi i starten af Holmes' og dr. Watsons karriere, netop som de er flyttet ind i Baker Street. Samtidig har Mrs. Hudson netop mistet sin ansættelse i et herskabshus sammen med stuepigen Flotsam, historiens fortæller.

Det hele er med: den londonske tåge, der er af en hel særlig karakter, de snævre gyder i dette Imperiets hjerte, de tunge firhjulede drosker og de hurtige tohjulede. Bydrengene, der iflg. Mrs. Hudson er denne metropols øjne og ører, og Themsen, der gerne lader sine uudgrundelige grumsede vande lukkes over hovedet på utallige slyngler.

Selve intrigen er lidt længe om at komme fra start. En klient af Mr. Holmes påstår at være hjemsøgt af en forbandelse fra Sumatra. De vrede ånder er i færd med at dræbe ham og hans forretningspartnere.

Nu træder den skarpe hjerne imidlertid i karakter, en dødensfarlig blanding –for forbryderne – af sund fornuft, overblik og nøjagtig iagttagelsesevne. Og her taler vi ikke om Sherlock Holmes. Næh, Mrs. Hudson bruger sin forbindelser, (det hedder networking i vore dage - det virker endnu!), og sammen med den hårdtslående Holmes (move over Mr. Bond!), vinder de gode over de onde.

Dr. Watson kommer et par uger senere tøflende ud i Mrs. Hudsons køkken med en stak papirer, han har prøvet at nedskrive det passerede, om hun måske…? Og så får Mrs. Hudson lige rettet fortællingen til, så hun ikke tager æren fra Mr. Holmes, og dr. Watsons karriere som skildrer af den store detektivs meriter er sat i gang.

"Mrs. Hudson og åndernes forbandelse" skal ikke læses for spændingens og intrigens skyld, men for forfatterens sans for at gengive atmosfæren og for charmen.

Oversat af Ursula Baum Hansen. Cicero, 2003. 221 sider. Kr. 249,-