Mozarts operaer. En guide af Leif V.S. Balthzersen

Oprettet: 07.12.2015 - 09:59

Bog: "Mozarts operaer" af Leif V. S. Balthzersen

Gennemgang af et udvalg af Wolfgang Amadeus Mozarts (1756-1791) operaer, både de berømte som Figaros bryllup og Tryllefløjten, men også de mere ukendte og ufærdige operaer.

Leif V. S. Balthzersen
2015
Aarhus Universitetsforlag

Smittende begejstret og fagligt velfunderet. Musikhistorikeren Leif V. S. Balthzersen har skrevet en fremragende introduktion til et højdepunkt i musikhistorien: Mozarts operaer.

At Mozart står som et vidunder i musikhistorien, kan der ikke herske tvivl om. En mester i alt hvad han rørte ved, symfonier, koncerter og operaer. Musikhistorikeren Leif V. S. Balthzersen koncentrerer sig i dette værk om geniet Mozart som operakomponist, et felt, Mozart dyrkede med stor kærlighed gennem hele sit desværre smerteligt korte liv, 1756-91.

Mozart skrev sin første opera som blot 11-årig (!) og nåede i alt at skrive 17 operaer plus noget skuespilmusik og nogle fragmenter, og Balthzersen gennemgår dem alle i værket, kronologisk, med et kapitel til hver. Han gør det med stor omhu, fortæller typisk om tilblivelseshistorien, forudsætninger, forløb undervejs og gennemgår så tæt hver enkelt opera fra anslag til slutakkord med respekt, begejstring, uhyre stor faglighed – men også med sans og respekt for, at alle med interesse for emnet skal kunne læse med.

Balthzersen er god til at gå ned i og skildre kvaliteterne også i Mozarts ungdomsværker, men naturligt nok er det de senere værker, de store, modne operaer, hvor geniet for alvor folder sig ud, der fylder mest og står stærkest. Det er fascinerende at følge, hvad man kunne kalde en typisk model for tilblivelsen af en opera – altså ikke blot en Mozart opera – i tiden. Komponisten kunne få en opgave, baseret på et oplæg, fx en libretto til opførelse i en festlig sammenhæng. Sådan arbejdede Mozart også ofte. Så skrev han, hvad man kunne kalde en "rå-opera" med ouverture, recitativer, skitser til arier osv. Og så – når tiden for opførelse kun lå et par uger fremme – kunne Mozart så indfinde sig i den pågældende by, det pågældende teater. Og her begyndte så arbejdet med det pågældende cast, hvor de optrædendes evner som sangere og aktører måtte tages i betragtning, så resultatet kunne blive det bedst mulige i situationen. En fremragende sanger kunne være en elendig aktør og skulle så have noget ekstra musikalsk at brillere med. Primadonnaen kunne være tidens hotteste publikumsyndling og skulle så have en fuldt udfoldet arie at udfolde sig i – også selv om det skulle sætte handlingen i stå. Baseret på breve og andre kilder får vi så den historie – og altså også forklaringen på, at der kan optræde varianter af operaerne alt efter opførelse og besætning.

Med dette spændende stof på plads kan Balthzersen så åbne vores ører for musikken, fra ouverturens måske stemningsskabende toner til recitativernes knappe eller udfoldede forløb, fra stemmerne i kor eller masseoptrin til ariernes udtryk for smerte, fryd, længsel, forløsning. Overalt er Balthzersen med i partituret, peger på en overraskende orkesterbesætning eller akkord, fremdrager et tema, et motiv, en strofe, jubler over en vidunderlig tonerække i en arie, glæder sig over en slutakkords autoritative sætten tingene på rette plads. Selvfølgelig er det skrevet med en musikhistorikers faglige indsigt – men igen: Mozart lyttere på alle niveauer kan følge med og få skærpet øret og beriget oplevelsen af det mozartske musikalske univers fra de måske spinkle operaer som "Bastian og Bastienne" og "Lucio Silla" til de konstant opførte mesterværker som "Figaros bryllup", "Don Giovanni" og ”Tryllefløjten". Liste over fagudtryk letter vejen.

Litteraturen om Mozart og også hans operaer er jo enorm, men det danske publikum har her fået en bredt favnende introduktion og ørenåbner, ligetil og skrevet med smittende kærlighed og begejstring, så det er bare at sætte Mozart på, fatte Balthzersens værk – og leve med!

Originally published by Torben Wendelboe, Litteratursiden.