Mordet ved Klokkestenen af Mogens Faber

Oprettet: 01.11.2000 - 09:00

Bog: "Mordet ved Klokkestenen" af Mogens Faber

Kriminalroman - På en ø-lejr myrdes en ung pige - Politimanden Keld Laursen sendes incognito til Lyø og fanges af stemningen og en romantisk affære, mens han opklarer mordet.

Mogens Faber
2000
Forum

Lyø i det sydfynske øhav er omdrejningsstedet for denne kriminalroman.
Hertil udkommanderes bogens hovedperson, politiassistent Keld Otto Laursen, da en ung pige er fundet voldtaget og myrdet på stranden. Sådan indledes "Mordet ved Klokkestenen", der er Mogens Fabers romandebut. Han har tidligere udgivet to digtsamlinger.

På Lyø slår Laursen sig ned på den lokale ølejr og nyder øl, Gammel Dansk og god mad i stride strømme, mens han diskret forsøger at opklare forbrydelsen. Samtidig møder han Jytte, som han forelsker sig i. Laursen arbejder incognito for at opklare mordet, men den kriminelle intrige fylder kun beskedent, og opklaringen bliver da også klaret over et par sider. Fabers kærlighed til øen er uomtvisteligt, og beskrivelserne af ølejrlivet fylder meget, så at kalde romanen en krimi er lidt af en overdrivelse.

På mange måder minder bogen om Kirsten Holsts kriminalfortællinger: en udmærket lille historie, der næsten er glemt, når man er færdig med den, men som fanger, mens man er i gang med den.

Forum, 2000. 209 sider.

BogWeb - 1. november 2000