Mord i zen af Oliver Bottini

Oprettet: 23.02.2010 - 11:51

Bog: "Mord i zen" af Oliver Bottini

Den alkoholiserede kommissær Louise Boni fra Freiburg Politi står over for at blive suspenderet, men først skal hun lige se på en tilsyneladende enkel sag med en buddhistisk munk.

Oliver Bottini
Henrik Andersen
People's Press

Spændende og intenst fortalt krimi om fordækt handel med asiatiske børn til europæiske plejefamilier.

En såret og tavs munk vader rundt i et snedækket landskab, tilsyneladende forfulgt af tre mænd. Landsbyfolk ønsker ham ud af byen hvor han midlertidigt har søgt ly.

Hvorfor er han såret? Hvorfor siger han ikke noget?

Louise Boni, en kvindelig politibetjent, sætter sig for at følge ham – på trods af at hun hader sne - og få ham i tale. Det lykkes ikke, men hun fornemmer at han har oplevet noget rædselsvækkende.

Louise har ingen politimæssige beføjelser. På grund af tiltagende alkoholisme er hun blevet tilbudt psykolog-hjælp og er på midlertidigt standby. Munkens tavshed bringer hændelser frem fra hendes egen fortid som hele tiden trænger sig på.

Det er i en meget fortættet stemning at opklaringsarbejdet foregår hvilket involverer både franske og tyske politifolk. Louise opsøger et buddhistisk kloster hvorfra alle uhyggelighederne udgår, så hun arbejder parallelt med politiets opklaringer, men er hele tiden et hestehoved foran.
Sprogligt er krimien en fornøjelse at læse.

’Mord i Zen’ blev belønnet med Deutscher Krimi Preis i 2005 og er den første i en ny krimiserie hvor den seneste udkomne hedder ’Jäger in der Nacht’.  Det bliver spændende at følge Louise Boni i hendes videre fremfærd med småklirren i lommen af Jägermeister og hendes forbrug af unge mænd.