Mørkets engel af Caleb Carr

Oprettet: 01.03.2000 - 09:00

Bog: "Mørkets engel" af Caleb Carr

Mens rigmænd og politikere i New York i 1897 rådslår om, hvordan man bedst kan manøvrere Spanien ud i en krig, opsøges psykiateren Laszlo Kreizler af en spansk diplomatfrue, hvis spædbarn er blevet

Caleb Carr
1999
Århus : Klim

Carr debuterede for et par år siden med den fremragende krimi "Sindssygelægen", som efter min mening er en af de bedste krimier, der er skrevet.

I Carrs nye roman "Mørkets engel" bliver vi igen ført tilbage til 1890'ernes New York for at følge psykiateren Laszlo Kreisler og dennes hold i endnu en opklaring af en grum forbrydelse.

Midt i en storpolitisk krise mellem Spanien og USA bortføres en spansk diplomatfrues spædbarn på åben gade. Det viser sig, at forbryderen har været mistænkt for en række barnemord, dog uden at blive anklaget, og nyder beskyttelse af en af New Yorks mest drabelige bander.

Da forbryderens identitet afsløres allerede på side 4, forsvinder en hel del af spændingen i bogen, og det er lidt problematisk for en kriminalroman på omkring 600 sider. At romanen alligevel holder og lever et langt stykke hen af vejen, skyldes Carrs fremragende beskrivelse af New York og det levende persongalleri.

Historikeren Carr kan sit kram og kan beskrive miljøet på en måde, der næsten får læseren til at føle, at han selv fysisk er til stede i de enkelte scener. Der er godt gået, interessant og indeholder desuden en del samfundskritik af nutidens USA. Bl.a. amerikanernes syn på kvinder og moderrollen, ligeledes er der et par slet skjulte kommentarer til cubanere og eksilcubanere.

"Mørkets engel" er ikke på niveau med "Sindssygelægen", men det er stadig en roman, der absolut er værd at læse. Carr er stadig bedre og mere interessant end mange andre krimiforfattere.

Klim, 1999. 629 sider

BogWeb - 1. marts 2000