Mørkets by, lysets by af Marge Piercy

Oprettet: 01.09.1999 - 08:00

Bog: "Mørkets by, lysets by" af Marge Piercy

Der var også kvinder under Den Franske Revolution, og eftersom mændene lod dem i stikken, måtte de selv tage affære.

Marge Piercy
1998

"Mørkets by, lysets by" er en storslået roman om Den franske Revolution.

Marge Piercy skildrer de historiske begivenheder i Paris gennem hele seks hovedpersoner - tre mænd og tre kvinder. Alle er historiske personer, som faktisk spillede en rolle under revolutionen, bl.a. Danton og Robespierre.

Hver for sig, omend med forskellig baggrund, er de tilhængere af revolutionens idéer og rider med stort engagement med på den optimistiske bølge fra revolutionens start. Da revolutionen nogle år senere har udviklet sig til det berygtede rædselsregime, kommer flere af vore hovedpersoner ud på den sidste, ydmygende tur med bøddelkærren til guillotinen.

Marge Piercy levendegør fortrinligt de historiske begivenheder gennem de seks hovedpersoner, og hun digter sig også ind i personernes dagligdag, deres kærlighedsliv og livsvilkår i det hele taget. Beskrivelsen af den tids Paris får næsten læseren til selv at lugte stanken af gadens skarn, føle sulten, der driver de fattige kvinder til at gå i aktion for at få det daglige brød og høre folkemasserne i demonstrationstog. Kvinderne spiller i bogen en større rolle, end historiebøgerne normalt tillægger dem.

Bogen skal helst læses i større stræk for ikke at miste overblikket over de forholdsvis mange personers gøren og laden, men læser man den i rimelige bidder, får man til gengæld en god læseoplevelse. Oven i købet får man på en underholdende måde en god portion faktuel viden om Den franske Revolutions baggrund, forløb og personligheder.

Gyldendal, 1998. 543 sider.

BogWeb - 1. september 1999