Mørketal af Arne Dahl

Oprettet: 17.10.2006 - 12:06

Bog: "Mørketal" af Arne Dahl

Krimi - En pige fra en 7 klasse fra Stockholm forsvinder i de dybe Ångermanlands skove - A-gruppen bliver sat ind, fordi mystiske baltiske indregistrerede biler er set i området - Samtidig sker der

Arne Dahl
Anders Johansen
Modtryk

Ottende krimi af svenske Arne Dahl lever op til forgængerne og er spændende, velfortalt, vidtforgrenet og ond.

En 7. klasse er på lejrtur i de dybe svenske skove. En af pigerne forsvinder under foruroligende omstændigheder, så A-gruppen – med det mundrette navn Rigskriminalpolitiets specialenhed for voldskriminalitet med internationale aspekter – kobles på sagen.

Kerstin Holm står i spidsen for A-gruppen, som er en flok individualister, der til sammen kan magte det meste.

I denne sag er de imidlertid næsten på bar bund. Til gengæld støder de ind i en række småsager, som viser sig at høre sammen, og som i sidste ende har noget med den forsvundne skolepige at gøre; dømte pædofile i skovområdet, at den forsvundne pige har været meget fremmelig i sin brug af internettet, pigens mor er følelseskold og lever over evne og gamle pædofilisager, der graves op igen – blev nogen uskyldigt dømt? En makaber udgravning i Stockholms bykerne, en forsvunden håndværker, et spektakulært fund af et lig på et hovedstrøg, sexchikane og uhyggelige broderskaber.

I et nervepirrende kapløb med tiden opklarer A-gruppen sagens sammenhæng. Som altid hos Arne Dahl er plottet kompliceret, og det er noget af en bedrift, at det hele går op i en højere enhed til sidst. Efter endt læsning kan man undre sig over, hvor behændigt Arne Dahl leder læseren fra spor til spor – man kan nemlig ikke genkalde sig, hvordan A-holdet egentlig fik sit gennembrud i sagen.

Sådan er det i alle Arne Dahls indtil videre 8 romaner om A-holdet: Meget besværlige sager, som er vidt forgrenet i ind- og udland, hvor menneskehedens dårskab og ufattelige ondskab kommer for en dag.

Der er planlagt 10 bind i serien, og vi er mange, der glæder os til de sidste 2 – ikke mindst fordi man efterhånden har fulgt politifolkene i tykt og tyndt både professionelt og privat. Netop på grund af udviklingen A-holdets privatliv og i deres indbyrdes forhold til hinanden, bør serien klart læses i rækkefølge.

Oversat af Anders Johansen. Modtryk, 2006. 398 sider. Kr 299,-