Modstand af Owen Sheers

Oprettet: 06.10.2008 - 12:06

Bog: "Modstand" af Owen Sheers

Roman om en alternativ udgang på 2. verdenskrig. Tyske tropper har invaderet det sydlige England i 1944, og alle mændene i en walisisk grænsedal er forsvundet.

Owen Sheers

Helt igennem fremragende og spændende debut om tænkt tysk invasion af England i 1944.

Et tænkt scenarie, hvor Tyskland, efter at have sejret i Rusland og forpurret invasionen i Normandiet i 1944, kan påbegynde invasionen af England, danner baggrunden for denne helt igennem fremragende og spændende debutroman.

Sarah Lewis vågner en dag op og opdager, at hendes mand Tom er forsvundet, og det er hun ikke alene om. Alle de andre kvinder i den isolerede walisiske grænsedal, Olchon, har den samme oplevelse. Mændene er taget af sted for at slutte sig til modstandsbevægelsen, og de efterladte kvinder må nu ved fælles hjælp prøve at drive de forskellige gårde videre.

En tysk patrulje under ledelse af Albrecht Wolfram ankommer til dalen på en hemmelig mission. De fem soldater, som alle har oplevet krigens gru og rædsler, har det fint med at være undsluppet de egentlige krigshandlinger og få lidt fred.
De indlogerer sig i et forladt hus, og de to grupper prøver stiltiende at passe sig selv, men da vinteren sætter ind, må de for at overleve indgå i en slags skrøbelig alliance. Dalen er totalt isoleret fra omverdenen, og ingen af dem aner noget om krigens gang eller mændenes skæbne, og begge parter har det egentlig ganske godt med at være "glemt".

Men da vinteren nærmer sig sin ende, og dalen igen bliver tilgængelig for omverdenen, trues den oprettede harmoni og idyl.

"Modstand" er en af de sjældne bøger, som man måske ikke forventer sig specielt meget af, men som alligevel viser sig at give en fantastisk god læseoplevelse.
Der er på en gang tale om en udsøgt og af og til skræmmende thriller og en moden udforskning af menneskelig usikkerhed og søgen efter kompromisser. Temaerne i bogen er almengyldige: kærlighed til sit land, kærlighed og had mellem nationer, kærlighed og mistænksomhed mellem mennesker, fanatisme og almindelig anstændighed.

Owens balancerer perfekt mellem sit tænkte anderledes udfald af 2. verdenskrig og den helt fortryllende skildring af de stovte bondekoner og den walisiske natur.

På trods af det lidt kedelige omslag, som måske mest signaliserer gamle dage og slægtshistorie, har denne bog simpelthen alle chancer for at blive en bestseller.

Oversat fra engelsk af Bente Kastberg  efter 'Resistance'. Gyldendal, 2008. 360 sider.