Moderløse Brooklyn af Jonathan Lethem

Oprettet: 23.10.2006 - 18:06

Bog: "Moderløse Brooklyn" af Jonathan Lethem

Krimi - Lionel Essrog arbejder sammen med tre andre forældreløse for den lokale smågangster Frank Minna - Da Frank bliver dræbt, mens Lionel skulle dække ham, sætter Lionel alt ind på at

Jonathan Lethem
Søren K. Barsøe
2006
Klim

Usædvanlig og forrygende kriminalhistorie fortalt af en touretteramt. Denne bog skal opleves! En sjov vinkling og en farverig fortæller kan gøre en simpel historie til noget ganske særligt.

Det er præcis hvad der sker i "Moderløse Brooklyn". Bogen er spændende, men det er ikke plottet i sig selv der alene løfter historien. Det gør derimod den ret usædvanlige person, hvis mund fortællingen er lagt i.

"Moderløse Brooklyn" er historien om en gruppe forældreløse drenge, der vokser op på børnehjemmet St. Vincent's Home for Boys i Brooklyn. De tjener lidt håndøre, og får lidt spænding i tilværelsen ved at gå til hånde for Frank Minna, når han har brug for at få flyttet rundt på kasser med et, for drengene, ukendt indhold.

Som voksne bliver de ansat i Minnas firma, som er et detektivbureau, der giver sig ud for at være limosineservice. Frank Minna er "drengenes" arbejdsgiver og faderfigur. Deres liv og identitet er bygget op omkring ham. De er "Minna-mænd".

Da Minna bliver myrdet, efterlader han både et stort tomrum og en stor sorg. Linol Essrog, bogens fortæller, beslutter sig for at finde morderen, og det er med figuren Lionel Essrog, at historien tager en drejning.

Lionel Essrog, også kaldet freakshow, lider at tourettes syndrom. Det er en sygdom, der får ham til ofte at gentage hvad folk siger, og komponere nonsensremser af de ord og sætninger han griber i luften. Det er både komisk og rørende. Komisk, fordi det er nogle ganske forrykte remser han får sagt, og rørende, fordi man er vidne til hans konstante indre kamp med sin sygdom.

Lionel har hidtil levet på sidelinen, og folk har haft svært ved at tage ham alvorligt. Men han beslutter sig for, at livet som pauseklovn skal være slut. Han træder i karakter. Kæmper imod sin sygdom og for at finde sin chefs morder.

Forfatteren Jonathan Lethem, der her for første gang udkommer på dansk, har vundet flere priser for "Moderløse Brooklyn" – det kan jeg godt forstå! Jeg håber, han vinder flere priser og at flere af hans bøger vil blive oversat til dansk.

Oversat af Søren K. Barsøe. Klim, 2006. 251 sider. Kr 285