Mit livs øjeblik af Cecilia Ahern

Oprettet: 01.05.2013 - 09:01

Bog: "Mit livs øjeblik" af Cecelia Ahern

Siden Lucy Silchester blev forladt af sin kæreste, har hendes liv været noget møg. Men en dag bliver hun kaldt til samtale med "Livet", som er en yngre mand.

Cecelia Ahern
Marie Kopp
Thaning & Appel

Alting vendes op og ned i Lucys liv, da hun mister sin kæreste. Ulykkerne og løgnene vælder frem, mens Lucy ønsker sig tilbage.

Lucy Silchester er 30 år, netop blevet single og dybt ulykkelig. Hendes liv er kaotisk og filtret ind i et net af løgne, da hun også mister sit job. Hun lever et sølle liv i en lille lejlighed sammen med sin kat, da hun pludselig får en mødeindkaldelse fra ’livet’. Sit eget liv!

Egentlig vil hun helst være fri, men aftaler alligevel et møde. Hun har nemlig læst om et bureau, som formidler den slags møder, så hvorfor ikke. Umiddelbart synes hun ikke om det, hun ser, men hun er opmærksom på, at der er mulighed for forbedringer. Så hun holder sig i kontakt, men bliver ofte irriteret over alle de ting, hun konfronteres med: Problemer med familie, venner og ikke mindst sig selv bliver vendt med livet, som viser sig at være ok hen ad vejen.

’Mit livs øjeblik’ er en sjov, underholdende roman, som sætter fokus på alle de facetter og problemer, livet byder på. Alligevel er der en undertone af alvor nedenunder. Det er vigtigt at være ærlig over for andre og ikke mindst over for sig selv. Lucy stiller store krav til sig selv, som hun jo er opdraget til, men har rigtig svært ved at leve op til dem. Hendes familie er desværre ret fordømmende over for hende, især fordi hun "ikke er blevet til noget særligt" Hun kæmper for at opnå anerkendelse, især faderens, og det hele falder fra hinanden.

’Mit livs øjeblik’ er fyldt med humor og ironi, og tiden flyver af sted, mens man læser. Romanen er bygget op som rigtig chick-litt - eller næsten som et eventyr, hvor prinsessen må gå så meget ondt igennem for at få sin prins.

Tematisk er det mest fremtrædende, at hun vælter rundt i løgne, som hun nogen gange selv tror er sandheden. Dernæst er der den evige angst for ikke at være god nok, at være flov over at vise sit hjem og sig selv frem. Det gode kommer jo ind i hendes liv igen, da hun møder livet, som hjælper hende på vej. Ideen om  ’livet’ er rigtig godt fundet på, og Ahern bygger historien op, så den næsten virker troværdig.