Mit liv på et fad af India Knight

Oprettet: 08.02.2004 - 09:00

Bog: "Mit liv på et fad" af India Knight

Journalisten Clara Hutt har alt: en sød ægtemand gennem otte år, to små dejlige drenge, et velordnet liv - og nu synes hun lissom der mangler noget. Lidt uforudsigelighed, måske

India Knight
2003

Hurtige kapitler og et hæsblæsende tempo gør, at India Knights roman "Mit liv på et fad" er ganske god som ren og skær underholdning – og heller ikke meget mere. Litterært og indholdsmæssigt er der ikke så meget at komme efter. Alligevel læste jeg bogen i ét stort drag, netop fordi den underholder og er god at slappe af med på sofaen.

Handlingen kredser om Clara, en 33-årig engelsk kvinde, der er godt gift med den dejlige Robert. Hun har to børn og et afslappet forhold til sit freelance-journalistjob. Hele livet går glimrende; omkring sig har hun gode veninder, der ofte har problemer, som hun altid hjælper med at løse. En af dem har en mand, der er hende utro, en anden skal have et barn, men har ingen mand. Clara har det hele og er godt tilfreds. Eller som hun siger til Robert: "Jeg er lykkelig nok".

Clara er Bridget Jones, et par år efter vi sidst mødte Bridget. Hun har scoret den perfekte mand og fået det liv, Bridget drømmer om. Men kigger man lidt nærmere efter, er alting faktisk ikke helt godt, for livet er blevet forudsigeligt og rutinepræget.

Da Clara i forbindelse med et interview møder danseren Sam Dunphy og kommer til at genere ham på det groveste efter et par gin & tonics for meget, ramler det perfekte liv. Supermoderrollen er svær at håndhæve, og det tidligere så vilde singleliv føles lige pludselig vældigt tiltrækkende igen. At Robert så oveni viser sig at være lidt af et svin gør, at romanen tager en drejning, og lige pludselig er Clara enlig mor til sine to drenge.

Handlingsforløbene er hurtige og indimellem overfladiske, men aldrig har man ondt af Clara. Uanset om hendes liv er perfekt eller ej, har man tillid til, at hun klarer den. Måske ikke altid på den mest hensigtsmæssige måde, men altid med en stor portion humor. F.eks. er forholdet til hendes egen mor, Kate, godt og skarpt beskrevet, og Kates evige indblanding i Claras liv bliver også levende beskrevet og føles lige så irriterende for læseren som for Clara. Som en charmerende og morsom bihistorie følger vi optakten til Kates fjerde bryllup, der runder romanen af på en overraskende måde – for alle.

Let og morsom underholdning til en kold og lang vinteraften. For læsere der holder af "Bridget Jones' dagbog" og de andre romaner af Helen Fielding.

Oversat af Bente Wissing Brøndum. Gyldendal, 2003. 236 sider. Kr. 198,- Se litteraturlisten Noget der ligner Bridget Jones
Se en engelsk liste med "chicklit-romaner"