Mit hinsidige af Martin Walser

Oprettet: 01.08.2011 - 12:20

Bog: "Mit hinsidige" af Martin Walser

Augustin Fenlein, direktør for et psykiatrisk statshospital, arbejder også på en bog om relikvier og troen på dem - Rivalen, gift med hans ungdoms kærlighed, forsøger at latterliggøre Fenlein

Martin Walser
Anette Petersen
Vandkunsten

Lille fabulerende roman om doktor Augustin Fenlein, der ophører med at tælle sine år, da han fylder 63 - men aldrig ophører med at elske den skønne Eva Maria

Doktor Augustin Fenlein forelsker sig som ung i den skønne svømmerske Eva Maria. De er så godt som forlovede, da han tager hende med på en flot ferie til et slot, men tre uger senere gifter hun sig med slottets ejer, grev Ricardo Sandro von Wigolfing. Da greven kort tid efter dør, gifter Eva Maria sig igen – ikke med doktor Fenlein - men med hans underordnede og langt yngre kollega, doktor Bruderhofer. Gennem årene sender Eva Maria dog stadig postkort til doktor Fenlein, der antyder at hendes kærlighed er intakt.

Doktor Fenleins liv bliver ikke nemmer af, at hans rival doktor Bruderhofer ønsker at overtage hans post som direktør for det psykiatriske statshospital i Scherblingen - og gerne ser processen fremskyndet. Doktor Fenlein udtænker derfor en forbrydelse, der en gang for alle skal gøre ham til vinder.

Romanen er ikke meget større end en novelle, og handlingsmæssigt er den meget fortættet. På den ene side er det den tragiske historie om den evige taber, doktor Fenlein, der nærmer sig pensioneringen og må erkende, at han aldrig opnåede Eva Marias kærlighed, og at hans rival i spillet om kærligheden også er blevet hans rival i hans professionelle liv. På den anden side er det en historie om tro: dels troen på det uopnåelige, nemlig Eva Marias kærlighed - dels troen på relikviers helbredende kraft. Det er i troen på relikvierne, at doktor Fenlein udtænker den forbrydelse, der endelig skal gøre ham til en vinder. For hvis han kan tro på Eva Marias kærlighed, så kan han, på trods af sin naturvidenskabelige baggrund, også tro på relikviernes helbredende magt. Men kan han overhovedet tro på noget? og kan tro flytte bjerge? Eva Marie er doktor Fenleins ”hinsidige” – hans uopnåelige himmel.  ’Mit hinsidige’ er en til tider ganske morsom bog, men også en bog, der maner til tænksomhed og eftertanke. Bogen giver mindelser om Hjalmar Söderbergs ’Doktor Glas’.

Martin Walser er født i 1927 og har siden 1950erne været både forfatter og samfundsdebattør – ofte med kontroversielle meninger. I ’Mit hinsidige’ jonglerer Martin Walser både med sprog og navne.