Mit eventyr: 12 samtaler om H. C. Andersen af Johannes Møllehave

Oprettet: 06.06.2005 - 12:05

Bog: "Mit eventyr" af Johannes Møllehave

Med afsæt i 12 danskeres yndlingseventyr indkredses i samtalens form det unikke ved H.C.

Johannes Møllehave
2005
Bindslev

Lån bogen på
En anderledes interviewbog, hvor 12 personligheder kommer på en opgave: at brænde igennem over for multisnakkeren Møllehave. I centrum står dog H. C. Andersen.

Møllehave, som hele nationen kender ham, ser mildt på én på forsiden, som om han ville sige: "Kom blot indenfor, min ven, og lyt, kig og læs!". Denne bog er nemlig en rigtig multimedieudgivelse. Møllehave har til en programrække på tv-kanalen dk4 interviewet 12 kendte mennesker om deres forhold til H. C. Andersen og om et eventyr af eget valg, som de derefter læser op. Oplæsningerne følger med bogen på dvd.

Der er valgt 12 personer fra samfundets 'kulturbærende lag'. Her er en ung kvindelig borgmester, en filmkonsulent, en erhvervsmand, flere politikere og forfatteren til en nyere H. C. Andersen-biografi. Her er også en atomfysiker, en biskop og en litteraturhistoriker.

Det er jo noget underligt noget at læse en samtale ord til andet. Det kan forekomme lidt kantet. Men hvis man giver sig tid og lader sig flyde med, er det en meget charmerende udgivelse.

Jeg er selv så heldig at have oplevet to af Møllehaves samtalepartnere 'live', nemlig Jens Andersen og Birthe Rønn Hornbech. Førstnævnte holdt et foredrag om H. C. Andersen så sprudlende og sprængfyldt med indhold, at jeg i denne sammenhæng faktisk oplever ham som lidt 'trykket' af Møllehave. Han må ud og understrege sit formål med biografien: at 'komme hele vejen rundt om' digteren og at eksponere de mindre sympatiske - men meget menneskelige - træk.

Ved læsning af Møllehaves samtale med Birthe Rønn Hornbech husker jeg hendes egen bemærkning om ham, da hun tog hjem fra et forrygende biblioteksforedrag om skønlitteraturs store betydning. Hun havde været 'helt forelsket i ham hele aftenen', og selv hun skulle gøre en indsats for at få et ord indført. De to svinger virkelig sammen, det kan man mærke.

Bogens første 'offer', Naser Khader, giver hele ideen en uventet drejning. Da han som indvandrerbarn i Danmark hører H. C. Anedersen blive læst op i skolen, bliver han meget oprørt. "Jamen de havde jo hugget min mormors historier!". Den pointe giver 'vores' digter det globale præg, han fortjener.

I bogen provokeres moderne, intellektuelt og kreativt tænkende mennesker til at 'bruge' H.C. Andersen i en nutidig sammenhæng. Den er anderledes og fascinerende. Der er gode citater i den brede margen fra tekster, der inddrages undervejs, nærmest 'hyperlinks' i trykt form. Og det er en rigtig pæn og tiltalende bog at holde i hånden!

Bindslev, 2005. 310 sider. Kr 268,-