Misterioso af Arne Dahl

Oprettet: 15.05.2002 - 08:00

Bog: "Misterioso" af Arne Dahl

Kriminalroman - Tre hurtige mord på svenske erhvervsfolk ryster samfundet - I jagten på seriemorderen krakelerer den smukke facade og afslører en række uheldige sager med rødder i den russiske mafi

Arne Dahl
Anders Johansen
1999
Modtryk

"Okay, I ved, hvad det handler om. Det er jer, som vi i mangel af bedre og i mangel af diverse andet har døbt A-gruppen. I sorterer direkte under Rigskriminalpolitiet, men I kommer til at arbejde ret tæt sammen med Stockholmpolitiet, selvfølgelig først og fremmest med deres kriminalfolk, som holder til lige henne om hjørnet. Forbrydelserne har jo, i hvert fald indtil nu, fundet sted her i Stockholm.

Nå, men hovedsagen er, at I uanset rang står over dem, I indhenter hjælp fra, hvad enten det er stockholmkollegerne eller Rigspolitiet. Denne sag har topprioritet, som de plejer at sige i tv-serierne. Eftersom I er håndplukket fra forskellige politikredse rundt om i landet, kender I næppe hinanden, så vi skulle måske starte med at præsentere os"

Hurra for den svenske krimitradition. Endnu engang bliver vi præsenteret for en fremragende krimi fra nabolandet, udgivet under pseudonymet Arne Dahl. Hvem der gemmer sig bag navnet vides endnu ikke, men det er en forfatter der kan sit kram.

Arne Dahl er i Sverige udråbt som arvtageren til Sjöwall og Wahlöö, og Misterioso er så sandelig også en samfundskritisk politiroman tilføjet et stænk af humor og satire. Vi føres langt omkring i det svenske samfund og hører om finanspolitik, indvandrerpolitik, russisk mafia, bøssemiljøer, rigmandsmiljøer, logebrødre mm.

Der er varslet 10 bøger i serien, 4 af bøgerne er udgivet på svensk, og den 5. er næsten klar til udgivelse. Lad os håbe, vi snart får dem på dansk.

Nogle fremtrædende svenske finansmænd myrdes i deres hjem på samme måde: 2 skud i hovedet, hverken tegn på vold eller indbrud, og alle spor slettet.

For at opklare mordene og stoppe den formodede seriemorder nedsætter Rigskriminalen en specialenhed kaldet A-gruppen. Gruppen består af 6 håndplukkede politifolk, heraf en kvinde og én med indvandrerbaggrund. Sammen forsøger de at finde ligheder og fælles berøringsflader for de myrdede, for på den måde at regne ud, hvem det næste offer bli'r. Det viser sig at være en meget svær opgave, så mordene fortsætter. Säpo, det svenske sikkerhedspoliti, er også med til at forsinke opklaringsarbejdet. Først da morderen glemmer en kugle og senere et kassettebånd på gerningsstedet, ledes A-gruppen på rette spor. På båndet er bla. en piratoptagelse af Misterioso, med Thelonius Monk.

Som læser kommer vi tæt på alle A-gruppens medlemmer med deres styrker, svagheder og private problemer, men bogens hovedperson er politimanden Paul Hjelm. Han er sidst i 40-erne, med rækkehus, to teenagebørn og et udbrændt ægteskab, der måske er på vej til opløsning. I starten af bogen er han tæt på en afskedigelse pga. sin håndtering af en gidselsag, men så udtages han til A-gruppen.

Modtryk, 2001. 333 sider

Relaterede links:
Læs mere om Arne Dahl og hans krimier på den svenske forlagsside

BogWeb - 15. maj 2002

Bog til debat: Hvad mener du med vi

10.12.2015 - 14:58 - Jørgen Dissing Nørgaard

Månedens bog i maj 2016. Velkommen til en forhåbentlig livlig debat om den anden nominerede til DR Romanprisen 2016.    Hvis du vil inspireres kommer her et par links:

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - april 2016

05.04.2016 - 17:55 - Marit

“April is the cruellest month” skrev T.S. Eliot i ‘The Waste Land’, og det har sin rigtighed, hvad bogudgivelser angår i år. Der er simpelthen for mange, jeg skal have læst!

Blogindlæg: Vær med i klubben!

21.03.2016 - 09:12 - Barbara Rugholm Hessellund

Bøger er fantastiske og endnu bedre, når du har nogen at dele læseoplevelserne med.

Blogindlæg: Del din læsning

07.09.2015 - 15:21 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

De sociale medier har ophævet skellet mellem anmelder og læser, og på Litteratursiden vil vi meget gerne agere platform for mere direkte ’læser-til-læser’ inspiration.

Bogliste: Jeg læser ikke så meget!

21.04.2015 - 10:45 - Anne Klara Bæhr

Jeg føler, at der lægges et tungt åg på mine skuldre, når jeg får spørgsmålet ”Kan du ikke finde en god bog til mig? Jeg læser ikke så meget.”

Artikel: Årets bedste bøger 2015

14.12.2015 - 14:18 - Astrid Bjørnskov Thorhauge

Litteratursidens anmeldere har udvalgt årets bedste læseoplevelser – læs eller genlæs anmeldernes favoritter fra 2015.

Noget der ligner: Noget der ligner Jojo Moyes

18.11.2015 - 09:12 - Lene Henriksen

Hvis du kan lide Jojo Moyes tankevækkende men også underholdende kærlighedsromaner, så er bøgerne på denne liste noget for dig!

Artikel: Top 10-liste. Nyere kærlighedsromaner

22.01.2014 - 13:06 - Óluva Isaksen

Læs bibliotekar og listeredaktør Óluva Isaksens personlige top-10 liste over nyere kærlighedsromaner.