Misterioso af Arne Dahl

Oprettet: 15.05.2002 - 08:00

Bog: "Misterioso" af Arne Dahl

Kriminalroman - Tre hurtige mord på svenske erhvervsfolk ryster samfundet - I jagten på seriemorderen krakelerer den smukke facade og afslører en række uheldige sager med rødder i den russiske mafi

Arne Dahl
Anders Johansen
1999
Modtryk

"Okay, I ved, hvad det handler om. Det er jer, som vi i mangel af bedre og i mangel af diverse andet har døbt A-gruppen. I sorterer direkte under Rigskriminalpolitiet, men I kommer til at arbejde ret tæt sammen med Stockholmpolitiet, selvfølgelig først og fremmest med deres kriminalfolk, som holder til lige henne om hjørnet. Forbrydelserne har jo, i hvert fald indtil nu, fundet sted her i Stockholm.

Nå, men hovedsagen er, at I uanset rang står over dem, I indhenter hjælp fra, hvad enten det er stockholmkollegerne eller Rigspolitiet. Denne sag har topprioritet, som de plejer at sige i tv-serierne. Eftersom I er håndplukket fra forskellige politikredse rundt om i landet, kender I næppe hinanden, så vi skulle måske starte med at præsentere os"

Hurra for den svenske krimitradition. Endnu engang bliver vi præsenteret for en fremragende krimi fra nabolandet, udgivet under pseudonymet Arne Dahl. Hvem der gemmer sig bag navnet vides endnu ikke, men det er en forfatter der kan sit kram.

Arne Dahl er i Sverige udråbt som arvtageren til Sjöwall og Wahlöö, og Misterioso er så sandelig også en samfundskritisk politiroman tilføjet et stænk af humor og satire. Vi føres langt omkring i det svenske samfund og hører om finanspolitik, indvandrerpolitik, russisk mafia, bøssemiljøer, rigmandsmiljøer, logebrødre mm.

Der er varslet 10 bøger i serien, 4 af bøgerne er udgivet på svensk, og den 5. er næsten klar til udgivelse. Lad os håbe, vi snart får dem på dansk.

Nogle fremtrædende svenske finansmænd myrdes i deres hjem på samme måde: 2 skud i hovedet, hverken tegn på vold eller indbrud, og alle spor slettet.

For at opklare mordene og stoppe den formodede seriemorder nedsætter Rigskriminalen en specialenhed kaldet A-gruppen. Gruppen består af 6 håndplukkede politifolk, heraf en kvinde og én med indvandrerbaggrund. Sammen forsøger de at finde ligheder og fælles berøringsflader for de myrdede, for på den måde at regne ud, hvem det næste offer bli'r. Det viser sig at være en meget svær opgave, så mordene fortsætter. Säpo, det svenske sikkerhedspoliti, er også med til at forsinke opklaringsarbejdet. Først da morderen glemmer en kugle og senere et kassettebånd på gerningsstedet, ledes A-gruppen på rette spor. På båndet er bla. en piratoptagelse af Misterioso, med Thelonius Monk.

Som læser kommer vi tæt på alle A-gruppens medlemmer med deres styrker, svagheder og private problemer, men bogens hovedperson er politimanden Paul Hjelm. Han er sidst i 40-erne, med rækkehus, to teenagebørn og et udbrændt ægteskab, der måske er på vej til opløsning. I starten af bogen er han tæt på en afskedigelse pga. sin håndtering af en gidselsag, men så udtages han til A-gruppen.

Modtryk, 2001. 333 sider

Relaterede links:
Læs mere om Arne Dahl og hans krimier på den svenske forlagsside

BogWeb - 15. maj 2002

Blogindlæg: Hjertets alfabet

17.08.2016 - 07:03 - Lise Vandborg

Bang, Barnes og Baudelaire. Drop den alfabetiske vilkårlighed i bogreolen og sæt bøgerne efter deres åndelige slægtskab.

Artikel: Sensommerlæsning fra afrikanske himmelstrøg

08.08.2016 - 09:05 - Litteratursiden

Den afrikanske litteratur er begyndt at tage sin plads på verdenskortet, og du kan her få et overblik over, hvem du skal holde øje med.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juli og august

09.07.2016 - 18:32 - Marit

Det er den stille tid i forlagsverdenen, men enkelte lækkerbidskener kan de dog byde på, fx argentinske César Aira, tysk-engelske W.G. Sebald og skotske Ali Smith.

Artikel: Put en klassiker i kufferten

11.07.2016 - 13:50 - Barbara Rugholm Hessellund

En klassiker er en bog som alle kender, men få har læst, sagde Mark Twain.

Tema: Essays

01.08.2016 - 10:51 - Anne Birgitte Hundahl

For rigtig mange er essayet en lidt ukendt størrelse, for hvad er et essay egentlig og er det noget alle kan læse?

Artikel: Seriøs sommerlæsning

30.06.2016 - 14:48 - Lise Vandborg

Hvorfor bruge ferien på letfordøjelige bøger? Læs i stedet syv af årets bedste danske romaner, som med eksistentiel tyngde dykker ned i moderskab, psykisk sygdom, erindring og historie.

Bogliste: Sommerens must-read

15.06.2016 - 09:13 - Barbara Rugholm Hessellund

Er der styr på hunden og avisen i sommerferien og flueben ved håndsprit og sammenklappelige tandbørster? Du  mangler bare lige at få styr på det allervigtigste: Ferielæsningen.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - juni 2016

03.06.2016 - 12:16 - Marit

Årets første sommermåned byder på lidt af hvert til hængekøjen eller stille regnvejrsdage ved brændeovnen - den danske sommer kan jo byde på hvad som helst.

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - maj 2016

03.05.2016 - 11:04 - Marit

Velkommen til maj måneds bogproduktion. Ikke helt så overvældende som april, men det gør ikke så meget, for – trods vejret – er jeg langt bagud med min læsning.

Bogliste: Nye mødre i dansk litteratur

27.04.2016 - 08:31 - Barbara Rugholm Hessellund

Glem alt om ovnbagte moderkager, speltboller, tumlastik, og slikpolitik. Mødrene i litteraturen  har andet at tumle med, og i disse romaner er der ikke megen morskab.