Miss Garnets engel af Salley Vickers

Oprettet: 03.12.2007 - 13:06

Bog: "Miss Garnets engel" af Salley Vickers

Julia - en midaldrende engelsk lærerinde - har haft et kedeligt liv, da hun tager 1/2 år til Venedig og oplever livet på ny med engle ved sin side - Sideløbende fortælles historien fra de apok

Salley Vickers
Ursula Baum Hansen
2004
Sommer & Sørensen

Lev stærkt - dø ung er ikke mottoet i denne bog. Nej, det er snarere, at det aldrig er for sent at leve livet!

Anbefalet af bibliotekar Susanne Vedel Skaaning, Hedensted Bibliotekerne

Forandring har aldrig været en stor del af den midaldrende Julia Garnets liv. Hun har altid været forsigtig og fornuftig og har levet et stilfærdigt og begivenhedsløst liv som skolelærerinde. Pludselig sker der det, at hun mister sin bofælle og veninde Harriet. Venindens død giver hende mod som aldrig før. Hun udlejer sin lejlighed og drager til Venedig, hvor hun for første gang sanser med følelserne, blomstrer op og kommer til live.

Hun forelsker sig i stedet og menneskene. Hun møder en mand og hun føler for en stund kærligheden mellem mand og kvinde, om end helt uskyldigt.

Men tro endelig ikke, at dette er en pladderromantisk historie. Den indeholder meget stof til eftertanke, da der er referencer til både musik, kunst og arkitektur. Og har du, som jeg, ikke været i Venedig, vil du næsten opleve det, som om du er der, når du læser denne bog. Jeg vil næsten sige, at hvis en bog kan have farver, er denne lyserød og lyseblå pastelfarvet, nærmest som et impressionistisk maleri.

Nogle af de centrale personer er det britiske tvillingepar Sarah og Toby, som restaurerer englen Rafael i Chiesa dell’Angelo Raffaele. Julia bliver viklet ind i deres skæbner, da først et maleri med en engel forsvinder og derefter Toby. Så der er også spænding at hente.

Sideløbende med fortællingen om Julia hører vi den apokryfiske fortælling om Tobias, der drager ud for at finde en slægtning for at inddrage noget gæld. Han akkompagneres af den store vise mand Azarias. Læseren kan godt regne ud, at der er noget overnaturligt ved Azarias. Det viser sig da også, at han er en engel, nærmere betegnet ærkeenglen Rafael. Da Tobias når frem til sit bestemmelsessted, hjælper englen ham med at uddrive en dæmon af kvinden Sara, da han er udset til at være hendes ægtemand.

I starten virker de to sideløbende historier langt fra hinanden. Men jo længere du kommer ind i bogen, jo mere nærmer de sig hinanden, og den røde tråd bliver tydeligere.

Det er bl.a. min fascination af engle, der fik mig til at vælge at læse denne bog. Jeg kan godt lide forestillingen om, at der er mere mellem himmel og jord og det mystiske element, som engle føjer til historien. Det at forestille sig, at der er engle, der våger over én, er en fortrøstningsfuld tanke.

Og kan du lide bøger a la Rosamunde Pilcher, vil denne sikkert også falde i din smag.

Vickers, Salley: Miss Garnets engel. Oversat fra engelsk af Ursula Baum Hansen efter 'Miss Garnet's angel'. Sommer og Sørensen, 2004. 256 sider