Min familie og andre dyr af Gerald Durrell

Oprettet: 02.06.2004 - 08:37

Bog: "Min familie og andre dyr" af Gerald Durrell

Fortælling om en ejendommelig families ophold på Korfu

Gerald Durrell
1965
Spektrum

Gerald har en ægte glæde ved naturvidenskab, dyr og mennesker og blik for det humoristiske og groteske. Stilen er letflydende, og sproget en fornøjelse.

Anbefalet af bibliotekar Sanne Caft, Gentofte Bibliotekerne

Lån bogen på Bibliotek.dk

Da jeg var 12, ville jeg være entomolog. Ikke at jeg vidste, at det var det, det hed. Men jeg ville være sådan en, der fandt glinsende vandfluelarver i søen i baghaven, sorte biller under brættet til kælderen og døsige sommerfugle i vindueskarmen på en varm sommerdag. Grunden til min pludseligt opståede voldsomme interesse for kryb og kravl med seks ben, skyldtes en roman jeg lige havde læst. Gerald Durrells Min familie og andre dyr er enhver skarnbasse-fanatikers drøm. Ud fra siderne kribler et sandt mylder af myrer, myggelarver og myreløver.

I centrum af den myldrende roman står forfatteren Gerry. På daværende tidspunkt i 30’erne er han ung, meget nysgerrig og levende interesseret i alt, der kan proppes ned i et tømt syltetøjsglas eller en tom tændstikæske. Heldigvis for ham rejser hele hans familie til den græske ø Korfu, primært fordi de er blevet trætte af det bacillefyldte og deprimerende engelske klima.

Durrells familie er lige så myldrende som den lokale fauna. Hans mor er mildt forvirret gennem hele bogen og lader sig styre benhårdt af den ældste søn – Larry. Han er forfatter og ligger i konstant krig med broderen Lesley, der primært går op i skydevåben. F.eks. skyder han tit til måls. Enten efter de utallige, generende og skrydende æsler, der befolker de omkringliggende olivenlunde. Eller efter søsterens lige så skrydende og lige så utallige græske tilbedere.

På Korfu skulle man tro, at det varme og solrige klima indbød til at læne sig tilbage og slappe af. Men ikke familien Durrell! Igennem bogen flytter de fra det ene hus til det andet. Først er huset for lille til at huse Larrys utallige kunstneriske venner, der hærgende og digterisk fylder i stuerne og spiser al maden. Dernæst er det for stort, når noget efterladt familie i England begynder at ytre ønske om at komme til det balsamiske Korfu – og har familien ikke lige lyst til at lægge hus til et par års ophold?

Igennem hele bogen snor sig en ægte glæde ved naturvidenskab, dyr og mennesker. Gerald skriver bogen som 30-årig, men beskriver som en12-årig, og han har blik for det humoristiske og groteske. Stilen er letflydende, og sproget en fornøjelse.

Er man ikke bidt af en gal bænkebider, kan man godt læse bogen alligevel. For dens glimt i øjet og dens stædige tro på, at verdens mangfoldighed i både insekt- og menneskeriget er et plus og en fornøjelse. At Gerry egentlig er strid over for sine familiemedlemmer og har en tendens til post-imperialistisk tankegang, bed jeg slet ikke mærke i. At han senere blev indehaver af en zoologisk have på kanaløen Jersey, falder uden for bogens rammer. Og at han har skrevet adskillige andre romaner om sin familie og dens græske oplevelser, var jeg ikke klar over. At broderen Larry er forfatteren Lawrence Durrell, der har skrevet roman-quadrologien Alexandria kvartetten, blev jeg først senere opmærksom på.

Jeg vil ikke længere være entomolog. Mest fordi jeg er araknofobisk. Og på trods af henførte skildringer af specielle edderkoppearter i Korfus skovbund, er jeg ikke kommet til at elske de små behårede dyr. Men det er en anden historie.

På dansk ved Kirsten Thykier. Gyldendal, 1978. 303 sider.