Michel Faber: Ildens evangelium

Oprettet: 29.04.2010 - 15:21

Bog: "Ildens evangelium" af Michel Faber

I Bagdad finder Theo Griepenkerl nogle skrifter, som er skrevet af en person, som har været samtidig med Jesus - Theo udgiver skrifterne, men det bliver ikke uproblematisk at tegne et andet bi

Michel Faber
Claus Bech
Tiderne Skifter

Der er ting, man som forfatter ikke skal pille ved, hvis man vil beholde sin forventning om at leve lykkeligt i fred og ro. Det må den canadiske forsker i aramæisk Theo Griepenkerl sande, da han falder over en original øjenvidneberetning til de sidste dage i Jesu liv. Theo har dog et tilstrækkeligt stort ego nok til ikke at ønske sig ubemærkethed, og det får han i den grad heller ikke, da han oversætter og får udgivet teksten om den lille tykke Jesus, der sked i lændeklædet på korset og absolut ikke gjorde den heroiske figur, som vi kender ham for.
Det er klar satire over Dan Brown-hysteriet, og det er gjort velskrevet og enorm morsomt, og det er både på forfatternes, forlagenes og publikums bekostning, at der deles drøje hug ud. Fin lille roman der viser, at Michael Faber både er en glimrende forfatter og besk satiriker.

Fra: Bogbrokken