Michael Strunge af Peter Rewers

Oprettet: 17.11.2015 - 12:43

Bog: "Michael Strunge" af Peter Rewers

Fortællingen om digterens liv og værk baseret på hans egne udgivelser og det store kildemateriale af efterladte tekster, breve, artikler, tv- og radioudsendelser.

Peter Rewers
2015

Denne anderledes og velresearchede biografi tegner et levende billede af det sammensatte menneske, Michael Strunge, og fungerer samtidig som litterært tidsbillede.

Dette er på ingen måde en biografi, som de er flest. Biografien er bygget op omkring Strunges værker, således at de fortæller historien om denne martrede og originale mand. De fortællende afsnit er levende og yderst velskrevet. Sproget flyder og uden at have det store overblik over Strunges værker, rammer de udvalgte tekster fortællingen temmelig præcist.

Michael Strunge var ældste barn i en lille familie bestående af en ofte arbejdsløs far, en hårdt arbejdende mor og så lillebror Henrik. Strunge viste tidligt en stor evne for det boglige og specielt den skriftlige formidling. Han var langt forud for sine jævnaldrene, så han blev rykket en klasse op i skolen, noget han aldrig tilgav sine forældre, og noget, der kom til at præge resten af hans liv. Da Strunge bliver teenager, savner han en pige at dele dagene med, og da det ikke lykkedes, kaster han sin kærlighed på David Bowies musik. Det kommer til at være hans varemærke i mange år fremadrettet, i både ord og personlig fremtoning. Strunge bliver tidligt opdaget og får nemt udgivet sine digte, men anmeldelserne udebliver, og i takt med at Strunge synes, han bliver overset, slår hans psykiske problemer ud i lys lue. Strunge er livet igennem plaget af depressioner og får til slut diagnosen manio depressiv.

Michael Strunge var et menneske, der fyldte meget, dels mente han noget, altid, og dels måtte han dele sine tanker, også kl. tre om natten og uden forståelse for det menneske, han denne nat bare skulle tale med. Strunge forstod ikke, hvorfor anerkendelsen i mange år udeblev, og da han endelig slog helt igennem, var han faktisk ved at være udtømt og ville stoppe med at skrive. Dette er historien om en meget usædvanlig mand, der på mange måder var forud for sin tid, kæmpede for at være sig selv og bekæmpe de indre dæmoner, mens han tog poesien til nye højder.

Nu har jeg aldrig rigtigt evnet at finde den store glæde over denne gren af litteraturen, og jeg har derfor ikke læst ret meget af Michael Strunge inden denne biografi. Den giver et rigtig fint billede af den yderst sammensatte person Michael Strunge var, den påtagede, mere eller mindre selvvalgte rolle, offentligheden fik set. Og så den nærmest filterløse private mand, der elskede at kommunikere med andre mennesker.

Da fortællingen er bygget op om værkerne, er det også en historisk fortælling, både litterært og samfundsmæssigt. Og så er det i høj grad en fortælling om de mennesker, der var med til at forme dansk litteratur i 1970-80´erne. Der er, udover de mange værker, både kendte og hidtil ukendte, også afskrivninger af tv programmer og anmeldelser.

Personligt savnede jeg en lidt dybere fortælling om mennesket Michael Strunge, men jeg anerkender, at denne bogs præmis er en helt anden. Og så må jeg samtidig sige, at opbygningen er original, og om det er et gensyn eller et nyt indblik, fremstår fortællingen utrolig godt gennemresearchet og giver et meget levende billede af digteren Michael Strunge.

Originally published by Stina, Litteratursiden.