Mere endnu af Knud Sørensen

Oprettet: 17.09.2016 - 22:30

Bog: "Mere endnu" af Knud Sørensen

En digtsamling, der spejler natur og mennesker og samspillet mellem dem.

Knud Sørensen
2015

Knud Sørensen (født 1928) er en af landets fremmeste nulevende forfattere. Han er opvokset i Hjørring som søn af en jernbanedirektør og har i sit voksenliv arbejdet som landinspektør på Mors inden han blev fuldtidsforfatter – og for øvrigt bosat i det Nordjylland han ofte bruger som referencer i sine digte.

I 2015 udkom forfatterens digtsamling ”Mere endnu” på Gyldendal, og også i denne digtsamling skildrer forfatteren hverdagslivet og beskriver den nordjyske natur, som man fornemmer har stor betydning for forfatteren.

”Mere endnu” er en serie digte, hvor Knud Sørensen betragter naturen som aldrende mand (det er ikke uhøfligt, jeg tror godt man må kalde en 88-årig mand for aldrende). Forfatteren færdes i naturen og skriver bl.a. digte om hvordan man kan aflæse historien i landskabet og om hvordan man som ældre ville ønske, at man kunne leve mange år endnu.

Langt de fleste af digtene er både jordnære og stemningsfyldte, og digtene fremmaner billeder hos læseren så man næsten føler, at man er med på forfatterens køretur på den nordjyske Hærvej. Selvom denne anmelder bor i den Københavnske asfaltjungle følte jeg næsten en slags samhørighed med naturen da jeg læste ”Mere endnu” og en trang til at opleve naturen begyndte stille roligt at indfinde sig mens jeg læste teksterne.

Digtene om naturen handler både om den enkle glæde ved at gå en tur, at tabe sine briller midt i lyngen, at se bladene på træerne skifte farve når det bliver efterår, om at føle ro og samhørighed når man befinder sig ude i naturen og om et tilfredsstillende og rigt hverdagsliv i et område af Danmark, hvor forfatteren har boet og arbejdet i mange år.

”Mere endnu” er en meget fin, rig og fabulerende digtsamling, som gjorde indtryk på mig. Jeg synes digtene indeholder store litterære kvaliteter, de er fyldt med detaljer og meget fine beskrivelser af både naturen, det at blive ældre og den skønhed, der findes i, at se tilbage på et liv man har været tilfreds med.

Det falder mig vanskeligt, hvis ikke ligefrem umuligt, at finde noget skidt at sige om lige netop denne digtsamling; digtene krøb ind under huden på mig, de rørte ved et eller andet inde i mig, som jeg ikke kan definere hvad er. Jeg kan blot konstatere, at ”Mere endnu” var en stor og berigende læseoplevelse, jeg nød virkelig at læse disse smukke og sigende digte, og derfor kan jeg kun anbefale disse digte på det varmeste.