Mens møllen maler af Martin Jensen

Oprettet: 02.01.2002 - 09:00

Bog: "Mens møllen maler" af Martin Jensen

Kriminalroman om det brutale mord på en ukendt mand der kommer til Assens sommeren 1332 - Med sit indgående kendskab til byens borgere og deres tankesæt opklarer byfogeden Eske Litle sagen

Martin Jensen
2001
Århus : Klim

Vi er endnu engang tilbage i Assens i 1300-tallet; som en rigtig krimi nu en gang skal, starter bogen med et mord.

Martin Jensen er nu kommet med 3. del af sin middelalderkrimi om byfogeden Eske Litle.
Han modtog Det Danske Kriminalakademis debutantpris for den første del i 1999.

Alt vedrørende middelalder er jo på "mode", så der måtte også komme nogle danske romaner. Det er så om så med de danske udgivelser af middelalderromaner - og dette er endda en krimi. Men interessen er stor.

Vi er endnu engang tilbage i Assens i 1300-tallet.
Som en rigtig krimi nu en gang skal, starter bogen med et mord.
En ukendt mand findes myrdet i et ubeboet hus. Han har fået ansigtet smadret til ukendelighed. Hvorfor, og hvem er den myrdede?

Eske Litle rider fra Assens til Hindsgavl Slot for at besøge en ny tysk pantherre.
Heldigvis er den ny pantherre overvejende interesseret i punktligt at modtage de skatter, som byen skal betale. Så længe Eske sikrer at betalingen kommer rettidigt, og i øvrigt opretholder ro og orden, har han frie hænder.
Men den nye pantherre har også udstedt tilladelse til en velhavende tysk møller, så han kan starte en ny møllervirksomhed i byen.
Det er ikke nemt for Aske at overbringe en sådan nyhed til Folmer Møller, der hidtil har haft monopol på al møllervirksomhed i omegnen.

Tilbage i Assens, er det sergent Bane, der må tage sig af mordet på den ukendte mand.
Bane savner Eske, da der skal udledes noget af de få spor på gerningsstedet - og af de brokker, der kan samles op om den fremmede, som havde indlogeret sig i det lokale gæstgiveri.
Da Eske vender tilbage, finder Bane og ham hurtig ud af, at den myrdede må være den nye, tyske møller, og så går efterforskningen i gang.

Eske privatliv knirker lidt.
Han har problemer med sin faste "frille" Thrund, som han underholder økonomisk mod tilgengæld af være hendes eneste "kunde".
Thrund har en fortid som soldaterhore, men den tid er forbi, hun har købt og betalt sit ærlighedsbrev. Men byens koner glemmer ikke så let.
Hvilken fremtid har hun og Eske?
Alt har sin pris, også kærligheden.

Undervejs fodre forfatteren os med oplysninger, og det er op til en selv at være opmærksom på dem og kæde det hele rigtig sammen, for at udregne plottet.
Handlingen tager en anden vending end man regner med, men der skal også være lidt for læseren at tænke over i en krimi.

Martin Jensen har skrevet en ny, fremragende krimi med god opklaring af et spændende plot. Han tegner overbevisende et interessant og troværdigt billede af et middelaldermiljø.

Jeg holder meget af krimigenren, men synes at vi mangler nogle gode danske krimiforfattere. "Mens møllem maler" er et godt bud på en rigtig god underholdende dansk krimi.

Martin Jensen: Mens møllen maler. Klim, 2001. 226 sider

Romannet - 2. januar 2002