Medusa af Michael Dibdin

Oprettet: 10.10.2005 - 12:05

Bog: "Medusa" af Michael Dibdin

Kriminalroman - Da man finder et lig i en forladt militærtunnel i Dolomitterne, bliver Aurelio Zen sat på sagen, som viser sig at have tråde tilbage til 2.

Michael Dibdin
Jan Mølgaard
2005
Modtryk

Her er italiensk atmosfære, her er politiske intriger, og her er en lettere melankolsk kriminalkommissær, der godt kan li’ grappa. Her er en rigtig god bog!

Dette er 9. beretning om den italienske kriminalkommissær Aurelio Zen og hans oplevelser. Naturligvis er det altid godt at have baggrunden for personerne i en serie med i en historie, men det er heldigvis ikke afgørende her. Man kan sagtens lade sig gribe af det særegne miljø i denne beretning uden at have læst de forrige.

Vi befinder os i de italienske Alper, lige på kanten til Schweiz. I en gammel militærtunnel finder nogle bjergvandrere et gammelt lig, der har ligget der temmelig længe, henved 30 år. Men det er et aldeles anonymt lig, (næsten) umuligt at identificere. Nogen ønsker at lægge røgslør ud.

Aurelio Zen, der nu har slået sig ned i byen Lucca i Toscana sammen med sin kæreste, sættes på sagen af sine foresatte i Indenrigsministeriet, og snart står det klart, at det drejer sig om en ung mand, der var tilknyttet en nærliggende kaserne. Men det viser sig også, at han var medlem af et hemmeligt broderskab og vist også havde en affære med oberstens kone.

Snart støder Zen ind i forskellige forhindringer, det hele centreres om politiske intriger fra 70’erne, der i italiensk historie var så stormfulde, at det truede landets stabilitet. Det politiske billede rummede både det ekstreme højre og det tilsvarende venstre.

Vi kommer altså omkring et mystisk fascistisk broderskab, der blev grundlagt for over 30 år siden, men stadig er magtfuldt. Både i erindringen hos medlemmerne og hos nogen højt oppe i hierarkiet i sikkerhedstjenesten, der ikke ønsker historien afdækket. Der bliver også sat et ret interessant fokus på det nuværende samfundssystem, på korruption og fortielser.

Zen søger at kortlægge hændelser og opspore personer fra dengang, han får rejst en del i tog rundt i Norditaliens mindre pittoreske egne, hvor industriområdernes tristhed er grel.  Historiens personer fungerer fint, der er alle de nuancer, man som læser har brug for.

Det er et omhyggeligt konstrueret plot, den italienske stemning er uovertruffen, de gode skildringer tegner nogle farverige og atmosfæremættede billeder på læserens indre skærm.

Oversat af Jan Mølgaard. Modtryk, 2005. 247 sider. Kr 299,-