Mediciernes hemmelighed af Michael White

Oprettet: 19.05.2008 - 12:06

Bog: "Mediciernes hemmelighed" af Michael White

Et forskerhold, der studerer Medici-slægtens historie, støder på en mystisk stentavle. Kort efter bliver lederen myrdet

Michael White
Cicero

Medicislægten, som var en af de mest magtfulde slægter i renæssancens Europa, danner baggrunden for denne hæsblæsende thriller i bedste Dan Brown-stil.

I krypten under Medicikapellet, forsøger forskeren Edie Grant og hendes onkel Carlin Mackenzie at udskille en DNA-prøve fra de balsamerede rester af Cosimo, en af de mest magtfulde af alle Medicierne. Balsameringen er lavet perfekt, men indvendig er liget helt indtørret, og tæt op af rygsøjlen finder de to forskere en mystisk lille lertavle.

Der er tydeligvis et eller andet muggent på færde, men inden de to videnskabsmænd kommer frem til en fornuftig forklaring, bliver Carlin myrdet. Han efterlader en kryptisk besked til sin niece, og sammen med sin ven historikeren Jeff Martin indleder hun nu en hektisk og farefuld jagt på sandheden, en søgen som ikke kun går 40 år tilbage i tiden, og et mystisk dokument, men helt tilbage til 1400-tallet og en gådefuld rejse som Cosimo foretog.

Andre er dog også ude efter svaret, måske snarere efter at holde det skjult, og snart hober ligene sig op i kølvandet på de to helte.

De læsere, som læste Michael Whites første bog på dansk "Ritualet" vil heller ikke blive skuffet med denne nye titel. Forfatteren har tydeligvis styr på sin research og klarer fortrinligt bogens skift mellem nutidens Firenze og Venedig og datidens middelalderlige periode.

Bogen er tillige meget underholdende og velskrevet, og med en handling i samme genre som ”Da Vinci Mysteriet” og lignende titler skal denne udmærkede spændingsroman nok finde sine læsere.

Skulle man endelig være lidt krakilsk, er bogen lige lovlig kort. Historien ville i mine øjne afgjort have vundet ved en mere uddybende personkarakteristik, meget mere lokalkolorit og måske især en mere udtømmende beskrivelse af den spændende Medici-slægt.

Oversat fra engelsk af Kirsten A. Nielsen efter 'The Medici secret'. Cicero, 2008. 233 sider.