Med udsigt til havet af Niels Falbe Schmidt

Oprettet: 10.08.2004 - 08:36

Bog: "Med udsigt til havet" af Niels Falbe Schmidt

På Kreta sidder den danske 40-årige læge Thomas Blom og ser tilbage på sit mislykkede ægteskab med den finske Riina, og den turbulente periode han har været igennem, inden han er ved at finde en ny

Niels Falbe Schmidt
2003
Litera

Thomas er alene på Kreta. Han ser tilbage på sit ægteskab med en finsk kvinde. Hvad gik galt? Hvordan er finsk mentalitet? En meget vedkommende, spændende og klog bog.

Jeg snød! Jeg sprang 100 sider frem og læste slutningen! Det var nødvendigt for denne roman er medrivende, spændende og klog, og man kommer til hurtigt til at holde af den lidt uheldige og komiske hovedperson.

Hovedpersonen Thomas er læge, han er rejst til Kreta alene og bruger opholdet til at bearbejde sit forliste ægteskab og sit forhold til Finland. Bogen springer i tid og er en blanding af Thomas’ beskrivelser fra Kreta om natur og kultur og flash backs; hvor han med sort humor ser tilbage på sit ægteskab, sin finske kone og sit møde med det finske folk og den finske kultur.

Temaet i bogen er kærlighed. Ægteskabelig kærlighed og mangel på samme og konflikter med dette. Men også kærlighed til broren Henrik, venskab og medmenneskelighed eller næstekærlighed, som det er beskrevet i lægeløftet. Alt sammen flettet sammen på en fin og indsigtsfuld måde.

Bogens tone er meget nordisk på trods af den græske scene. Thomas er som hovedperson den samme uheldige antihelt, som hovedpersonerne i f. eks Hjemmefronten af Kari Hotakainen og Populærmusik fra Vittula af Mikael Niemi.

Og slutningen er jo heldigvis så god, at man kan være rolig for den flinke Thomas, som får afklaret sit forhold til Finland og derudover får nyt mod på livet.

Litera, 2003. 175 sider. Kr 198,- Lån bogen på Forfatterens side på forlaget Litera