Med skjulte kort af Aleksandra Marinina

Aleksandra Marinina
2002
Høst

Lån bogen på

Dette er den tredje bog af Marinina, der er oversat til dansk. Det er kriminalromaner, hvor vi følger en bestemt gruppe efterforskere med en kvindelig hovedperson og helt i centrum – Anastasia Kamenskaja.

Marinina siger selv, at forbrydelse ikke er interessant. Hun skriver bøger om mennesker og deres liv – og de kan indeholde forbrydelser. Hun har en spændende baggrund at gøre det ud fra. Ifølge hendes officielle hjemmeside kommer hun fra en familie af jurister, der bl.a. har arbejdet indenfor anklagemyndigheden og politiet. Hun er også selv jurist og har arbejdet med forskning i kriminalstatistik og kriminologi. Så de faktuelle oplysninger burde være i orden. Hun er noget af en superstjerne i Rusland med 20 bøger i 17 millioner eksemplarer på bagen, og må formodes også at være ret velhavende.

Hun skriver godt. Bogen er spændende, plottet ret indviklet, men det bedste ved bogen er efter min mening det indblik, den giver i det russiske samfund. Nu er det ikke de lange køer efter et kålhoved, der dominerer, eller de uhyggeligt store kollektive lejligheder i storbyerne, hvor en familie har ét værelse at leve i. Det er en dagligdag, der ikke er præget af kommunismen, men til gengæld er samfundet nu præget af den russiske mafia, korruption, svindel og plat med værdierne.

Kamenskaja må manøvrere med forsigtighed, der er brådne kar i korpset, men hvem det er, tager det tid at opklare, og de skal helst ikke fornemme, at man er på sporet af dem. De skyr nemlig ingen midler for at uskadeliggøre andre. Bogen handler både om en række uopklarede mord i Moskvas omegn, og om svindel i stor stil med statens midler.

Indrømmet: russiske navne kan være svære at skelne fra hinanden, og kælenavnssystemet gør ikke det hele bedre, men udbyttet ved at læse bogen står fuldt ud mål med anstrengelserne, så det er bare med at komme i gang!

Oversat af Jan Hansen. Høst & Søn. 286 sider. Kr 299,-