Mayaforbandelsen af Dustin Thomason

Oprettet: 01.10.2012 - 10:51

Bog: "Mayaforbandelsen" af Dustin Thomason

En pandemi forårsaget af hidtil ukendte aggressive prioner udbryder i Los Angeles samtidig med fundet af det hidtil ældste mayakodeks.

Dustin Thomason
Ulla Lauridsen
Rosenkilde & Bahnhof

Mayaernes kalender slutter d. 21. december 2012, og mange tror, at dette betyder jordens undergang. Denne teori danner baggrund for en vildt spændende dommedagsthriller.

Hjerneforskeren Gabriel Stanton, som i årevis har forsket i den frygtede og dødelige sygdom VFI, også kendt som kogalskab, får en alarmerende opringning fra et hospital i Los Angeles.

En mayaindianer er blevet indlagt på hospitalet med alle tegn på at have fået sygdommen, men med nye og højest alarmerende symptomer. Inden der er gået en uge, er indianeren død, men endnu værre er det, at den nye mutation af sygdommen synes at smitte gennem øjnene. Flere bliver smittede, og selvom Los Angeles bliver sat i karantæne, spreder smitten sig til andre dele af USA, og der findes ikke nogen kur mod sygdommen!

Samtidig har Manu Chel, den mest lovende unge Mayaekspert, fået en ulovlig genstand mellem hænderne, et uvurderligt kodex fra en af hendes forfædres hemmelige byer. Kodexet, som stammer fra det 9. århundrede, beskriver øjensynligt mayaernes død og undergang.

Manden, der har betroet hende kodexet, har købt det fundne klenodie af den syge indianer!

Er der en sammenhæng mellem konspirationsteorierne om jordens endeligt, mayaernes mystiske forsvinden for mere end tusind år siden, og det nye udbrud af kogalskaben? Stanton og Chels veje krydses i forsøget på at finde et svar og en løsning.

Bogen er først og fremmest elementært spændende og fuldt på højde med lignende beskrivelser af smitsomme vira og dødelige sygdomme, men det, der gør denne bog til noget særligt, er naturligvis først og fremmest forfatterens kneb med at koble begivenhederne i historien sammen med dommedagsteorierne i forbindelse med mayaernes gamle langtidskalender.

Der er fuld fart på handlingen og spændingen, og det indviklede plot holder hele vejen. Forfatteren fremviser en imponerende viden om videnskab, forskning og mayaernes historie, og ved at han lader teksten og beretningen fra det gamle mayakodex indgå som en del af handlingen, opnås et temmelig højt niveau af troværdighed.

Selvom personerne fremstår noget skabelonagtige, er det kort og godt en underholdende og fængslende historie, og lidt tankevækkende er det da, at de forskellige teorier om jordens undergang i december 2012 jo ligger lige om hjørnet.