Marvel 1602: Den nye verden af Greg Pak

Oprettet: 14.08.2006 - 12:06

Bog: "Marvel 1602 - den nye verden" af Greg Pak

Tegneserie - I den nye verden må Peter Parquagh (Edderkoppen) og David Banner (Hulk) både slås mod dinosaurer og mod omgivelsernes fordomme, samtidig med at de forsøger at forstå og beherske d

Greg Pak
Mathias Larsen
2006
G. Floy Studio

Kolonien Roanoke i den nye verden er udgangspunkt for anden del af tegneserien om Marvel universets superhelte tilbage i 1602. Vi befinder os stadig i 1602. James af Skotland er blevet kronet som konge af England, og han farer hårdt frem mod kættere og hekseyngel. Som sin hjælper har han David Banner, der bliver sendt til den nye verden for at fange forræderen Nick Fury. Men Hulk ønsker ikke at hjælpe Banner, og han bryder derfor ud for at stoppe ham.

I kolonien Roanoke har man også andre problemer. Pladsen er begrænset, og flere af kolonisterne ønsker at slippe af med indianerne, så de kan overtage deres land. Det finder Peter Parquagh ikke retfærdigt, og hans mærkelige kræfter må igen i spil.

Da et skib med engelske soldater også dukker op, bliver situationen yderligere tilspidset - især da de medbringer den mystiske Lord Iron, som har et regnskab at gøre op med Banner.

Der er kommet ny forfatter og ny illustrator, Greg Tocchini, på dette andet bind i serien, som jeg desværre ikke synes lever op til første del. Historien virker ikke helt så sammenhængende, og selvom det muligvis hænger sammen med mit manglende kendskab til Marvel universet, så er det alligevel ærgerligt, at man ikke umiddelbart bare kan følge med.

Der er arbejdet med at gøre billedsiden dynamisk, men til gengæld er selve tegnestilen ikke så flot som tidligere. Personerne er ikke særlig velproportionerede, og ansigterne bliver meget ens.

Men der er masser af spændingsmomenter med de mange sidehandlinger, og igen har jeg haft det sjovt med at prøve at finde de originale superhelte bag deres fortidsskikkelser. Så selvom "Marvel 1602: Den nye verden" ikke er på højde med sin forgænger, er den dog stadig læseværdig.

Oversat af Mathias Larsen. G. Floy Studio, 2006. 130 sider. Kr 188,-

Læs også anbefalingen af Marvel 1602, 1. del