Marvel 1602: De fantastiske fire af Peter David

Oprettet: 14.01.2008 - 13:06

Bog: "Marvel 1602 - De Fantastiske Fire" af Peter David

Tegneserie. De fantastiske Fire forfølger Doktor Doom, som er på jagt efter en by med ufattelig viden, som skulle ligge ved verdens ende. Formålet er at overtage overtage byens ressourcer.

Peter David
Roskilde : G. Floy Studio

Grev Doom er atter tilbage i denne veltegnede historie, hvor de ’fantastiske fire’ begiver sig ud på en færd til verdens ende.

I 1592 sejlede skibet Fantastick ud på en rejse. Besætningen bestod af kaptajn Benjamin, Sir Richard Reed, Susan Storm og hendes bror Jonathan. Under rejsen løb skibet ind i en lynstorm, som på mystisk vis gav de fire superkræfter. Herefter forsvandt ’de fantastiske fire’ pludselig. De var blevet fanget af Grev Doom, hersker af Latveria, som holdt dem spærret inde dybt under sit slot. Det lykkedes dem dog at slippe fri, og under flugten blev Doom alvorligt vansiret.

Nu er han på banen igen og ønsker hævn over de undvegne.

Doom kidnapper kong James yndlings forfatter William Shakespeare, for at han skal beskrive Dooms fantastiske rejse til verdens ende, hvor en mystisk by fyldt med guld efter sigende ligger. ’De fantastiske fire’ følger dog hurtigt efter, og de indhenter Doom. Men under slaget falder begge skibe ud over verdens kant.

Det lykkes Susan Storm at få Fantastick helt ned, og også Doom overlever. Men byen af guld er befolket af beboere med stærke kræfter.

"Marvel 1602 – De fantastiske fire" er et rigtig tjubang eventyr. Der er rigtig onde og rigtig gode kræfter, og de slås, og det er underholdende. Men her sættes også fokus på Reeds evige trang til at vide alt og forstå alt, som pludselig sættes på en prøve, da han møder en mystisk skikkelse.

Tegningerne er som altid i top, om end noget mere kantede end Andy Kuberts streg. Men farverne er flotte, og rammerne spiller med i historien som et middel til at drive læseren videre.

Med andre ord – endnu en underholdende tegneserie fra Marvel universets begyndelse.

Oversat af Oversat af Steffen P. Maarup. G. Floy Studio. 2007, 120 sider.