Martin A. Hansens Midsommerfesten

Bog: "Midsommerfesten" af Martin A. Hansen

Originaludgave 1946

Martin A. Hansen
1966

Hansen overvejede at kalde novellen ‘Man taler i Munden paa hinanden i en Fortælling uden Ende. Forståeligt nok droppede han den, men som karakteristik er den fortrinlig.

Selvom man vel opererer med Martin A. Hansen som eksistentialistisk forfatter og i den forstand del af den frodige danske modernisme, så tænker man ham sjældent som moderne. Måske taler jeg blot for mig selv, men ikke mindst ‘Løgneren’, ‘Agerhønen’ og andre kanoniserede fortællinger knytter ham mere til det eksistentielle end det moderne. Når man har læst ‘Midsommerfesten’, som oprindeligt stod i samlingen ‘Tornebusken’ fra 1946, er det ikke længere sådan.
Romanen er en metaroman, hvor man løbende må finde sig i at læse en dialog mellem en forfatter - af og til blot en ‘skribler’ - og en læserinde, som tilmed subtilt også dækker dele af nogle af hovedpersonerne i fortællingen om midsommerfesten. Denne dialog driver på en eller anden vis fortællingen og ikke mindst forklaringen af personerne frem. I fortællingen indgår ligeledes en syg bedstefader, som på dialogplanet gæsteoptræder som en ‘syg Gud’ - eller ‘Den syge Gud’, som han hedder. Dér kender vi Martin A. Hansen igen. Det gør vi også i hans intense interesse for, hvad der dog gør et menneske, og hvad der dog gør et menneske helt.
De er ikke specielt sympatiske personerne i ‘Midsommerfesten’, de er tilmed desperate og svigefulde. Den festende landsby vi færdes i tegnes kontrastfuldt lavpandet og simpel i dens øllede glæde og fortumlede had op mod naturens highlight - midsommer med fugle, sol og frodighed. Det er mørkt og tilmed langtrukkent og pinefuldt af læse.
Både fortællingen og  forfattergerningen samler sig i en tegnestift, som nogen har smidt på vejen. Det diskuterer personerne i fortællingen på et tidspunkt hvem kan være:
“Men hvad pokker kaster Folk Tegnestifter paa Vejen for?”
“Nogen morer sig med det,” sagde Georg.
Det er selvfølgelig forfatteren, der morer sig. Selvom det er en tragisk ironi, at så megen menneskelig elendighed og vulgaritet skal blottes af en tegnestift. For det bliver den. Hansen kan skrive både erotik og dødsdrift frem i disse dukker, der gør dem ekstra levende i det besynderlige teater formen holder dem fast i.
Romanen kaldes en af Danmarks første moderne udgivelser på grund af dette metalag af dialog om skriften. Læst i dag synes det ikke så moderne, mere som en ærlig og tydelig gengivelse af det at skrive på kryds og tværs af litteraturens udspring og deltaer. Som sådan er den naturligvis unik og meget anbefalelsesværdig. Dens menneskelige interesse overstiger dog langt denne leg - selvom Hansen naturligvis ikke kunne have fortalt deres historie uden denne leg.

Dette eksperiment, hvor teksten leger kispus med fortælleren - og vice versa - kan man til gengæld finde spor af flere steder i forfatterskabet, hvad der nok kan opnormere dets moderne karaktér samlet set. Hvis man sluttelig ønsker at se endnu flere af de seneste moderne spor i den moderne litteratur (postmodernisme, autobiografisme et al), så kan det også lade sig gøre. Lyt blot her til teksten fra Martin A. Hansens ‘Sommerluft’ fra 1956:
“Sidst jeg var vaagen var det mørkt, saa mørkt som det en Nat hen i Juni kan blive, naar Himlen er overtrukken. Temmelig mørkt. Man ser ikke ret langt. Jeg kunde da også bare se den purunge Mand, som dengang trak forbi med sin Cykel ud paa Vejen som en lille utydelig masse. Han var maaske seksten Aar. Han gik engang imellem og talte højt med sig selv. Røsten knækkede over. Han har syntes, at Vejen var øde nok til, at han turde tale højt og ulykkeligt. Han blottede sig for det store Intet i Sommernatten. Forladt af Gud og Mennesker. Han gik og talte højt og græd og et Par Gange raabte han vredt. Jeg kunne høre hans Cykel var punkteret.”
Det er en Fortælling uden Ende. Og det er godt saadan.