Marilynne Robinson: Gilead

Oprettet: 17.03.2009 - 15:54

Bog: "Gilead" af Marilynne Robinson

Pastor John Ames, som er blevet far i en sen alder, sætter sig ned og skriver et brev til sin søn, og fortæller om slægten, om tilværelsen i lillebyen i Iowa, og om sine egne meninger med tilværels

Marilynne Robinson
2006

En af mine helt store læseoplevelser har været Marilynne Robinsons roman Gilead, der fuldt fortjent fik Pulitzerprisen i 2005. Bogen foregår i en lille by i Iowa i 1956. Den gamle præst, John Ames, har fået dårligt hjerte og ved at han sandsynligvis kun har kort tid tilbage. Han er sent i livet blevet gift med en meget yngre kvinde og har en lille søn, som han ved, han ikke vil se vokse op. Han begynder derfor at skrive et brev til sønnen for at fortælle ham om sig selv og slægten. Det bliver efterhånden til en slægtshistorie om tre generationer af præster: bedstefaderen, der kæmpede for ophævelse af slaveriet med våben i hånd, faderen, der blev glødende pacifist og fortælleren selv, der det meste af sit liv har været præst i den lille by. Det bliver også en dagbog, hvor John Ames, fortæller om en gudsøn der som den fortabte søn, vender tilbage til den lille by og giver den gamle præst mange bekymringer. Det er en hjertevarm roman, der også har megen lune og humor, men samtidig fortæller den også om nogle af de mørke sider af amerikansk historie.