Marekors af Jo Nesbø

Oprettet: 27.06.2005 - 12:05

Bog: "Marekors" af Jo Nesbø

Kriminalroman, hvor den fordrukne kriminalbetjent Harry Hole får den sidste chance for at bevise at han stadigvæk kan håndtere sagerne og skaffe resultater, i en modbydelig sag om mordet på en kvin

Jo Nesbø
Allan Hilton Andersen.
2005
Modtryk

Harry Hole er på banen igen i denne drønspændende krimi om en udspekuleret seriemorder i sommerhede Oslo. "Marekors" er norsk krimi, når den er bedst!

Så er Jo Nesbøs gennemsympatiske efterforsker Harry Hole på banen igen. Efter en gevaldig psykisk nedtur og massive alkoholproblemer er fyresedlen nu på vej til ham. Politiledelsen orker ikke længere at holde hånden over ham.

Men Oslo Politi er underbemandet i sommerferien, og da en ung kvinde findes myrdet, bliver man pinedød nødt til at få Hole stablet på benene igen og gjort aktiv i opklaringsarbejdet.

Og ganske langsomt vågner Hole op til dåd - vanen tro. Men det bliver en svær opgave på mange fronter. Mordet på den unge pige efterfølges af flere mord - alle kendetegnet ved, at ofrene mangler en finger. En seriemorder er med andre ord på spil i sommerhede Oslo - og endda en udspekuleret én af slagsen.

Opklaringsarbejdet bliver ikke lettere af Holes abstinenser og kamp mod indre dæmoner. Og for at det ikke skal være løgn, så bliver arbejdet ledet af den smarte og selvglade vicekommissær Tom Waaler - Harrys diametrale modsætning. Som læsere af Jo Nesbøs øvrige Harry Hole-bøger vil vide, så kan Harry ikke udstå Tom Waaler og mistænker ham for at deltage i organiseret kriminalitet samt for mordet på en af Holes nærmeste kolleger. Så Harry får virkelig sin sag for i denne drønspændende og meget, meget velskrevne norske krimi.

Jo Nesbø bliver bare bedre og bedre. Han er så afgjort en af tidens bedste norske krimiforfattere.

Oversat af Allan Hilton Andersen. Modtryk, 2005. 431 sider. Kr 349,-

Blogindlæg: Ny skønlitteratur - oktober 2016