Manden på tapetet af Ib Lucas

Oprettet: 22.09.2008 - 12:06

Bog: "Manden på tapetet" af Ib Lucas

Vennerne Mendel og Finkelkraut er specialister i Tyge Brahe. Da en hidtil ukendt Brahe-protokol dukker op, engageres Mendel af en velhavende samler til at afgøre ægtheden.

Ib Lucas

Var Tycho Brahe og William Shakespeare far og søn? Dansk spændingsroman opstiller opsigtsvækkende teori.

Gymnasielæreren Julius Mendel har i mange år haft en lidenskabelig interesse for den danske astronom Tycho Brahe. Ved et foredrag på Den Sorte Diamant bliver han kontaktet af Cecilie, hvis far er en velhavende kunstsamler. Både far og datter deler hans passion for Tycho Brahe og har brug for hans hjælp til at fremskaffe og fortolke en hidtil ukendt observationsprotokol skrevet af den verdensberømte astronom.

Samtidig er Mendels gode ven og tidligere medstuderende Finke kommet i økonomisk uføre, og da han i bestræbelserne på at dække sit minus på kontoen forsøger at sælge et originalmanuskript af Tycho Brahe, som han ”glemte” at aflevere på Det kongelige Bibliotek, kommer han for alvor i vanskeligheder. Manuskriptet bliver stjålet, og Finke føler sig overvåget og truet.

Finkes og Mendels veje krydses nu oftere og oftere. De så at sige samarbejder om tydningen af Mendels manuskript, og det skal desuden vise sig, at de begge er ombefattet af den samme forbryder.

Arbejdet med gåderne omkring Tycho Brahe kommer til at vende op og ned på Mendels liv. Dels forelsker han sig i den smukke Cecilie, dels når han frem til nye og sensationelle opdagelser - blandt andet en skjult forbindelse mellem Tycho Brahe og Shakespeare. Men samarbejdet får også livsfarlige konsekvenser, og snart ser Mendel sig fanget i et spind af løgne, mord og pengesvindel.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om denne roman. Teoridelen om Tycho Brahe virker særdeles overbevisende, og at romanen bygger på omfattende research om Tycho Brahe og tager udgangspunkt i historiske kilder, er det heller ingen tvivl om.
På de punkter holder romanen, og det gør den også i beskrivelsen af Tycho Brahes liv og levned, men det gør den derimod overhovedet ikke på spændingssiden. Både personerne (som i øvrigt er skildret ganske stereotypt og klicheagtigt) virker sært uvedkommende, og de mange oplevelser, trusler og løgne den kære Mendel udsættes for, falder i mine øjne mere eller mindre til jorden.

Konklusion: Læs bogen for de spændende teorier, men forvent bestemt ikke en pageturner.

Lindhardt og Ringhof, 2008. 355 sider.