Manden der ikke var morder af Michael Hjort og Hans Rosenfeldt

Oprettet: 18.10.2010 - 11:22

Bog: "Manden der ikke var morder" af Michael Hjorth

Krimi - Vi møder her for første gang kriminalpsykolog Sebastian Bergman - Han har ellers pga en personlig sorg trukket sig fra politiarbejde, men nu får han anbragt sig midt i Rejseholdet

Michael Hjorth
Hans Rosenfeldt
Ellen Boen
Hr. Ferdinand

Spændende krimi af nyt svensk forfatterpar - en historie om svigt, savn, sorg og kærlighed og alle de andre følelser der kan få mennesker til at slå ihjel.

Da den 16-årige Roger Eriksson fra Västerås meldes savnet, bliver hans sag i første omgang overset. Først på tredjedagen begynder det lokale politi at lede efter drengen. Politiinspektør Kerstin Hanser beslutter derfor at tilkalde Rejseholdet.
Kort tid efter findes han myrdet, han er gennemhullet af knivstik, har fået fjernet sit hjerte og er smidt i en sø. En forsvindingssag er blevet til en mordsag.

Sebastian Bergman er psykolog og ekspert i gerningsmandsprofilering. På grund af en personlig tragedie arbejder han ikke længere. Da han pludselig får brug for nogle fortrolige oplysninger om en bestemt person, påtvinger han Rejseholdet sin tilstedeværelse under efterforskningen af mordet på Roger Eriksson. Selv om hans deltagelse i mordopklaringen udelukkende er for egen vinding, går der dog ikke længe før Sebastian har involveret sig i opklaringsarbejdet.

Jagten på Roger Erikssons morder viser sig at være meget kompliceret. Mange facader afdækkes, samtidig med at sporene peger i vidt forskellige retninger. For hvem var Roger Eriksson egentlig, denne stille og næsten venneløse dreng?

På bogens forside står der: ”Du vil elske at hade Sebastian Bergman – kriminalpsykologen, der er provokerende, arrogant og lynende intelligent”. Denne beskrivelse synes jeg ikke er helt sand, for som læser kommer man bestemt ikke til at hade personen Sebastian Bergman, nærmere tværtimod. Man kommer helt ind under huden på denne provokerende, sjuskede, kvindeglade men også meget ulykkelige mand, men dette bevirker netop, at man ser hans personlige tragedie så meget desto tydeligere og kommer til at holde rigtig meget af ham.

Som passioneret krimielsker kan jeg fornøjes og forundres over alle de gode krimier, der bliver ved at udkomme. ’Manden der ikke var morder’ er bestemt endnu én i rækken af fantastiske krimier. Desuden har forfatterparret formået at lave en slutning, der får én til at ønske at fortsættelsen allerede lå klar. For jeg glæder mig meget til at læse anden del af bogen!

’Manden der ikke var morder’ er makkerparret Hjorth og Rosenfeldts første bog. De kommer begge fra Sveriges medieverden, hvor Michael Hjorth er grundlægger af et produktionsselskab, mens Hans Rosenfeldt er et kendt ansigt på svensk tv, hvor han bl.a. er studievært.