Mandelplukkersken af Simonetta Agnello Hornby

Oprettet: 22.02.2005 - 11:56

Bog: "Mandelplukkersken" af Simonetta Agnello Hornby

På et lille siciliansk gods dør den dominerende husholderske Manne og efterlader sig mange spørgsmål: hvilke hemmeligheder gav hende magt, hvor stor formue efterlod hun sig - og hvad med mafiaforbi

2004

Mandelplukkersken er død, og brevet med hendes sidste vilje åbnes. Indholdet er højst besynderligt. Hvor er hendes penge? Hendes arvinger er forundrede og vrede.

Det første af romanens mange små afsnit viser lægen ved Mandelplukkerskens dødsleje den 24. september 1963, og sidste afsnit fortæller om præstens mindegudstjeneste for hende 30 dage senere. Ind imellem fortælles en usædvanlig historie om et livslangt tjenesteforhold i en velhavende og venlig, men også doven, hoven og udygtig familie.

Mandelplukkersken havde især et varmt forhold til den gamle frue og familiens overhoved, advokat Orazio Alfalippe. Hun påtog sig en husholderskes opgaver, opdrog familiens børn og fungerede som en slags forretningsfører for familiens besiddelser, så underskud blev vendt til overskud. Dette tillod fortsat familien at fordrive tiden og spendere på sig selv efter lyst.

Men hvorfor gjorde hun alt dette? Der gisnes, og man sladrer: hvor havde hun sine vistnok rigtigt mange penge fra? Og hvordan kunne hun være så magtfuld? Var hun forelsket i sin arbejdsgiver? Og han i hende? Havde hun forbindelser til mafiaen?

Vi præsenteres for alle faser i Mandelplukkerskens liv fortalt af familien Alfalippe, af familiens venner, præsten, lægen og andre af landsbyens beboere. Der lægges lag på lag af viden i beskrivelsen af Mandelplukkersken. Der sladres, så oplysningerne forvanskes, og ved romanens slutning er der givet et fremragende billede af 1900-tallets Sicilien og en sørgmunter indsigt i de mange personers liv.

Forfatteren er født i 1945 i Palermo på Sicilien, er engelsk gift og arbejder som advokat i London. Hun er her i sin første roman vendt tilbage til barndommens Sicilien og videregiver til os sine oplevelser som baronens datter, der tilbragte somrene på landet.

"Mandelplukkersken" er en ægte siciliansk roman, som vi kender dem fra Leonardo Sciascia og Giuseppe Tomasi di Lampedusa med alle de kendte ingredienser: død, kærlighed, magtfulde ’mænd af ære’, stærke kvinder, der arbejder for at bryde fattigdommens mønster, politiske intriger og sladrende naboer i en farverig beskrivelse af landsbyen Roccacolomba midt i et overordentligt smukt og velduftende landskab. En sand nydelse at fordybe og forglemme sig i.

Oversat af Birgitte Grundtvig. Gyldendal, 2004. 259 sider, Kr. 275,-

Læs anbefalingen af Lampedusas Leoparden