Mand af ære af Martin Jensen

Oprettet: 10.03.2008 - 13:06

Bog: "Mand af ære" af Martin Jensen

Byfogeden Eske Litle skal opklare mordet på en ung stormand, men Litle føler mere og mere at hans herre, Grev Gert af Holsten, modarbejder ham.

Martin Jensen
Århus : Klim

En stormand, som Eske Litle har ansvaret for, myrdes i denne sidste middelalderkrimi om byfogeden fra Assens.

Danmark 1334. Grev Gert besejrer kongeaspiranten Ottos hær i et voldsomt slag, som en gang for alle slår fast at Gert har magten i Danmark. Og som altid kan de overlevende tabere købe sig til frihed, mens de fattige dør.

I Assens dukker stormandssønnen Helge Vestesøn sammen med den unge kvinde Gisla Svendsdatter som venter på sin slægtning Niels Brock. De er kommet med en båd, og undervejs har Gisla tilsyneladende været syg. Men det viser sig snart at Helge Vestesøn nok har haft noget med det at gøre.

Da Niels Brock dukker op i Assens, varer det i hvert fald ikke længe før han ønsker hævn over Helge. Eske Litle har dog lovet Grev Gert at holde på Helge af helt andre grunde, og kan derfor ikke lade Niels få sin hævn. Men kort efter findes Helge hængt på sit værelse på kroen, og det står snart klart at det ikke var selvmord.

"Mand af ære" er - desværre - sidste bind i Martin Jensens krimiserie om Eske Litle, byfoged i Assens. Martin Jensen har skabt et overbevisende univers hvor Danmarks middelalder står lyslevende for læseren. Det er ikke kun intrigen, der gør Eske Litle-bøgerne spændende at læse. Det er også de gode personportrætter og indsigten i datidens skikke og forhold. Samtidig holdes man også fast af et spændende plot hvor det ikke er til at gennemskue hvem morderen er før til allersidst.

I dette bind bliver Eske Litle endelig så træt af Grev Gerts rævekager at han vælger at trække sig fra posten som byfoged. I baggrunden står Tade som måske kan overtage embedet trods sin unge alder. Og hvis han gør det, håber jeg at Martin Jensen giver Tade en chance i en ny roman. Jeg kan i hvert fald kun anbefale hele serien om Eske Litle til alle som holder af en god historisk krimi.

Martin Jensen har også skrevet andre romaner, bl.a. den historiske "Tømrerens datter" og den nutidige "Også på jorden" som tager temaet næstekærlighed og flygtningepolitik op.

Klim, 2008. 280 sider.